Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Soundblaster MP3+

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-07-12 15:06

Såg i en tidigare diskussion att Soundblasters externa USB-ljudkort MP3+ skulle fungera fr o m OSX 10.2.3.

Är det någon som kan konfirmera detta? Sökte på Macintouch.com, men hittade ingen användarrapport om detta...

Mvh TS

Det var jag som skrev det.
Jag har sett användarrapporter på Macintouch.com, men nu hittar jag inte de längre när jag söker. Dock svårt att hitta bland äldre artiklar o liknande på macintouch.

Hittade också denna mac-sajt som skrev om MP3+:
http://www.macminute.com/2003/05/12/soundblaster

• Oregistrerad
  • 2003-07-12 19:34

Hittade nu detta på the tech zone:

Citat:

Mac OS X Jaguar owners have discovered that Apple has added support for some Sound Blaster products directly into the OS. The 24-Bit Sound Blaster Extigy and 16-Bit Sound Blaster MP3+ both work under Jaguar or newer OS releases, at least at a basic level. (These units ship with PC-only software bundles.) At about $59 US, the MP3+ is a good choice for iMac users looking to add digital and analog audio I/O to their systems at a reasonable price

Hela artikeln

Det står längst ned på sidan. uppenbarligen så är det bara "at least basic functions" men det finns väl inte så mycket annat?!

Citat:

Skrevs ursprungligen av torbjorn2000
Det står längst ned på sidan. uppenbarligen så är det bara "at least basic functions" men det finns väl inte så mycket annat?!

Nej, det skulle vara 5.1 surround i så fall som inte fungerar.
Ingen förväntar väl sig att de olika audioprogrammen för windows som följer med, skall fungera i OS X

• Oregistrerad
  • 2003-07-15 21:42

Jag skulle satsa på en Sonica eller Sonica Theater (7.1-surround) från M-AUDIO istället. De har drivisar för OS X (med full funktionalitet till skillnad från Creative). Jag har en Sonica och är väldigt nöjd.

Jag håller med föregående talare. Köpt en Sonica för någon vecka sen som jag är mycket nöjd med. Enkel. Snabbinstallerad. Mycket bra ljud. Hyfsat pris.

• Medlem
  • International user
  • 2003-07-15 22:18

Går äkta 5.1 att utnyttja med Apple DVD-player i OSX? Har hört att den inte klarar av multikanalsljud. Iaf inte DTS.

/Jens

• Oregistrerad
  • 2003-07-15 22:29

Har en extigy själv som jag tidigare använt till pc. Den datorn är numera såld men extigyn finns kvar. Jag har provat den till min pb och det funkar sisådär. OSX identifierar den korrekt och jag har testat att lyssna på itunes genom att koppla hörlurar till extigyn men det sprakar då och då... Vet inte hur det blir om man spelar in ljud, eller om midi funkar men den dyker upp i osx midi kontrollpanel i varje fall...

• Oregistrerad
  • 2003-07-15 23:28

Visste inte att m-audio hade konsumentprodukter!

Den verkar ju bra, saken är bara att den har både ett högre pris och inga ingångar.

Och ärligt talat så undrar jag varför man ska ha surround-ljud från datorn? Möjligtvis för spel, men annars? Behöver man surround om man kollar dvd på en monitor? Eller har man kopplat den till tv:n? Isf, om datorn har video-ut, borde den också vanlig ljud ut?! Och då behöver man inte denna apparat...

M-Audio Sonica

Citat:

Den verkar ju bra, saken är bara att den har både ett högre pris och inga ingångar.[/URL]

Modellen över, Sonica Theatre, har ingångar.
Här http://www.m-audio.com/products/consumer/index.php finns Sonicas alla konsumentprodukter.

Citat:

Och ärligt talat så undrar jag varför man ska ha surround-ljud från datorn? Möjligtvis för spel, men annars? Behöver man surround om man kollar dvd på en monitor? Eller har man kopplat den till tv:n? Isf, om datorn har video-ut, borde den också vanlig ljud ut?! Och då behöver man inte denna apparat...

Personligen använder jag Sonica enbart för att få ljud-ut, vilket inte finns på något annat ordentligt sätt från min QS.

Citat:

Skrevs ursprungligen av nukethenick
Har en extigy själv som jag tidigare använt till pc. Den datorn är numera såld men extigyn finns kvar. Jag har provat den till min pb och det funkar sisådär. OSX identifierar den korrekt och jag har testat att lyssna på itunes genom att koppla hörlurar till extigyn men det sprakar då och då... Vet inte hur det blir om man spelar in ljud, eller om midi funkar men den dyker upp i osx midi kontrollpanel i varje fall...

Har du testat de optiska portarna? Inte sprakar det då väl, eller?

Citat:

Skrevs ursprungligen av souljens
Går äkta 5.1 att utnyttja med Apple DVD-player i OSX? Har hört att den inte klarar av multikanalsljud. Iaf inte DTS.

Vet inte, men VLC t.ex. skall klara 5.1 o DTS tror jag

Citat:

Skrevs ursprungligen av souljens

/Jens

Det kommer i Panther enligt uppgift.
Det finns en special build av VLC som klarar 5.1 ljud.

• Oregistrerad
  • 2003-07-18 02:55
Citat:

Skrevs ursprungligen av Christopher Anderton
Det kommer i Panther enligt uppgift.
Det finns en special build av VLC som klarar 5.1 ljud.

Sonica Theater levereras tydligen med VLC för multikanal.

• Oregistrerad
  • 2003-07-18 02:59
Citat:

Den verkar ju bra, saken är bara att den har både ett högre pris och inga ingångar.

Fel och fel. Extigy kostar som billigast 1.661 enl. Pricerunner. Musikbörsen tar 795 för Sonica och 1.195 för Sonica Theater (som har en ljudingång).

Citat:

Skrevs ursprungligen av henrrrik
Fel och fel. Extigy kostar som billigast 1.661 enl. Pricerunner. Musikbörsen tar 795 för Sonica och 1.195 för Sonica Theater (som har en ljudingång).

Nej rätt och rätt.
Om du läst tråden så ser du att det var Soundblaster MP3+ som han frågade om, och den kostar runt 500 kr.
Då är det bara Sonica som är jämförbar i den prisklassen och den har inga ingångar, och dessutom verkade han inte bry sig om stöd för surroundljud.

• Oregistrerad
  • 2003-07-18 20:00
Citat:

Skrevs ursprungligen av Petter M
Nej rätt och rätt.
Om du läst tråden så ser du att det var Soundblaster MP3+ som han frågade om, och den kostar runt 500 kr.
Då är det bara Sonica som är jämförbar i den prisklassen och den har inga ingångar, och dessutom verkade han inte bry sig om stöd för surroundljud.

OK, my bad. Värt dock att påpeka att MP3+ använder samma sunkiga 16-bitars chip som Soundblaster Live. Fast det är klart, är man sugen på lite ingångar är det väl ett OK val.

Citat:

Skrevs ursprungligen av henrrrik
OK, my bad. Värt dock att påpeka att MP3+ använder samma sunkiga 16-bitars chip som Soundblaster Live. Fast det är klart, är man sugen på lite ingångar är det väl ett OK val.

Joop, ang. kvaliteten håller jag helt klart med dig.
SB MP3+ är i princip bara intressant om man vill ha fler in/ut-gångar (LINE/RCA och optisk) för ett hyfsat pris.

Det inbyggda ljudchipet i Apples stationära är säkerligen bättre än det som sitter i SB Live och MP3+.

• Oregistrerad
  • 2003-08-19 11:43

Nu har jag efter mycket om och med köpt en Sound Blaster MP3+ och den fungerar!

Eftersom det jag ville var att spela musik från datorn på stereon och spela in på datorn så behövde jag inget dyrt high tech. MP3+ har lågt pris (500 kr, kolla pricerunner), vanliga in- och utgångar och speciellt optiska in- och utgångar. Och om man som jag har en Cube finns inte så många alternativ än en extern lösning.

Den var lite svårstartad, men efter att jag satt den på en usb-port direkt i datorn och startat om så fungerar den perfekt! Datorn känner igen den som en "USB Audio".

Enda kruxet, men som jag även hade med Cubens speaker-ljudutgång: Kopplar man från Line Out till stereon så hörs hela tiden ett "elektriskt brummande". Ruckar man på sladdarna i stereon så ändras ljudet lite, dvs det påverkas av det. Detta ljud kommer inte från den digitala utgången. Det har inte med sladdlängden att göra eftersom jag prövat både kort och lång sladd. Har som sagt samma effekt om jag kopplar Apple (pro?) Speakers från Cuben till stereon. Har det med stereon att göra?? Finns det ingen audiofil som känner till denna, antagligen inte alltför ovanliga, effekt?

• Medlem
  • International user
  • 2003-08-19 14:49
Citat:

Enda kruxet, men som jag även hade med Cubens speaker-ljudutgång: Kopplar man från Line Out till stereon så hörs hela tiden ett "elektriskt brummande". Ruckar man på sladdarna i stereon så ändras ljudet lite, dvs det påverkas av det. Detta ljud kommer inte från den digitala utgången. Det har inte med sladdlängden att göra eftersom jag prövat både kort och lång sladd

Har precis samma Oljud hemma på min G4:a agp 400mhz och vill verkligen veta hur man blir av med det.
(har en audio pro-förstärkare)

• Oregistrerad
  • 2003-12-21 14:53
Citat:

Skrevs ursprungligen av lionfromzion
Har precis samma Oljud hemma på min G4:a agp 400mhz och vill verkligen veta hur man blir av med det.
(har en audio pro-förstärkare)

Sitter datorn och förstärkaren i samma väggurtag?

Är väggutagen jordade?

Det ni hör är antagligen ett så kallat 50Hz brumm.

• Oregistrerad
  • 2003-12-21 15:39

Sitter de i jordade uttag, men inte i samma kontakt så kan jorden vara olika och ge den effekten också.

• Oregistrerad
  • 2003-12-21 16:57

I mitt fall så är datorn och ljudkortet i ett (jordat) uttag och förstärkaren i ett annat. Men det är ju bara datorn som använder jordningen. Både ljudkortet (SB MP3+) och stereon har ju ojordade kontakter...

Hjälper det kanske att köpa avskärmade audio-kablar?

• Medlem
  • International user
  • 2003-12-22 06:43

Problemet löst. flyttade datorn ca en meter.

• Oregistrerad
  • 2003-12-22 18:05
Citat:

Skrevs ursprungligen av Lari Kovanen
Sitter de i jordade uttag, men inte i samma kontakt så kan jorden vara olika och ge den effekten också.

Som Lari säger så brukar det hjälp att sätta datorn och Ljudutrustningen i samma utag.

• Oregistrerad
  • 2003-12-25 00:19

Ett annat sätt att fixa ett sånt här jordproblem är att köpa en galvanisk avskiljare på t.ex. Biltema (art.nr. 31-441, 79,99 kr).

1
Bevaka tråden