Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skype till iPhone imorgon... (2009-03-30)

Tråden skapades och har fått 51 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Zimmerman:

Men det är instabilt. Om jag plötsligt höjer rösten så bryts samtalet (!).

Ett sorts "glam-filter"?

Jag testade lite mer igår och visst är det instabilt som 17, men jag skyllde det på att jag kör 3.0 beta. Fast det är bara del av sanningen verkar det som. Nu håller jag på uppgradera till beta 2, får se hur det känns efter det.

Jag reggade ett nytt skypekonto via appen igår. När jag nu vill köpa kredits så kommer jag in på någon japansk sida så fort jag trycker på "köp kredit". Nån som har något svar på detta?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-04-01 14:48
Ursprungligen av simonh:

Jag reggade ett nytt skypekonto via appen igår. När jag nu vill köpa kredits så kommer jag in på någon japansk sida så fort jag trycker på "köp kredit". Nån som har något svar på detta?

Eftersom sidan öppnas i Safari får du kolla om du kan ändra land inställningarna till Sverige. HIttar du längst ner till vänster.

//Rob

  • Medlem
  • International user
  • 2009-04-01 18:49

Snabb utveckling sedan Skype för iphone släpptes för ett par dagar sedan.

Skype funkar på 3G och Edge på jailbreakad iphone om man installerar senaste Mobile substrate och Voipover3G från Cydia. Inga förändringar behöver göras med SSH, båda har uppgraderats. Om Skype redan varit installerat kan det behöva deletas och återinstalleras för att funka stabilt.

Skype kan funka i bakgrunden med backgrounder, också på Cydia.
Kolla även Cydelete, då tar man bort cydia-appar på samma sätt som övriga appar.

Senast redigerat 2009-04-04 15:58
  • Medlem
  • International user
  • 2009-04-15 02:14

Senaste versionen utav Skype (v1.0.2) varnar att den inte fungerar på "modified" 2.2 firmware. Vet inte om det gör något eller om det är något som Apple bygger in i framtida iPhone 3.0 OS. I alla fall så verkar Skype fungera på den gamla iPhone med firmware 2.2 och upplåst.

//Rob

  • Medlem
  • International user
  • 2009-04-15 12:46
Ursprungligen av Robo-X:

Senaste versionen utav Skype (v1.0.2) varnar att den inte fungerar på "modified" 2.2 firmware. Vet inte om det gör något eller om det är något som Apple bygger in i framtida iPhone 3.0 OS. I alla fall så verkar Skype fungera på den gamla iPhone med firmware 2.2 och upplåst.

//Rob

För att vara riktigt klar: Funkar Skype 1.02 på en jailbreakad Iphone2G med telefoni över Edge?

Hittar för övrigt inte den nämnda varningen. Uppdaterade till 1.02 på min icke JB iphone 3G, märker ingen skillnad vid provsamtal med echo123. Avstår från att uppdatera Skype på den jailbreakade luren.

Ursprungligen av jonasolof:

För att vara riktigt klar: Funkar Skype 1.02 på en jailbreakad Iphone2G med telefoni över Edge?

Hittar för övrigt inte den nämnda varningen. Uppdaterade till 1.02 på min icke JB iphone 3G, märker ingen skillnad vid provsamtal med echo123. Avstår från att uppdatera Skype på den jailbreakade luren.

Ingen aning om EDGE frågan men om du med varningen menar något inlägg som visar på hur den ser ut så ser det ut på följande sätt:

Skype no longer works on jailbroken iPhones | 9 to 5 Mac

  • Medlem
  • International user
  • 2009-04-15 14:50

Som jag skrev tidigare så fick jag meddelandet men Skype fungerar fortfarande med min pwnade och jailbreakade iPhone. Vet inte om det bara är en varning eller en bug som gör att skype inte slutar att fungera på min jailbreakade iPhones.

//Rob

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-04-15 16:34

Jag anser personligen att det är värdelöst att den inte stödjer Skype-samtal över 3G-nätet. Är man i närheten av ett WiFi så kan man ju lika gärna använda en dator om man har det med sig. Att kunna komma åt det varsomhelst, närsomhelst är ju själva poängen tycker jag!

  • Medlem
  • International user
  • 2009-04-15 16:51
Ursprungligen av CEk:

Jag anser personligen att det är värdelöst att den inte stödjer Skype-samtal över 3G-nätet. Är man i närheten av ett WiFi så kan man ju lika gärna använda en dator om man har det med sig. Att kunna komma åt det varsomhelst, närsomhelst är ju själva poängen tycker jag!

Telia och co håller inte med dig. För kunderna skulle det vara bra men inte för Telia och co.

//Rob

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-04-15 17:50
Ursprungligen av Robo-X:

Telia och co håller inte med dig. För kunderna skulle det vara bra men inte för Telia och co.

//Rob

Tur att det finns Jailbreak. Det funkade ju faktiskt i min N95 att köra över 3G om jag inte missminner mig, konstigt att de bara spärrat det i iPhone...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-04-15 17:54
Ursprungligen av CEk:

Tur att det finns Jailbreak. Det funkade ju faktiskt i min N95 att köra över 3G om jag inte missminner mig, konstigt att de bara spärrat det i iPhone...

Snarare sagt konstigt att spärren inte fanns i N95.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-04-15 18:26

Anledningen till varför jag kommer använda skype via iphone och wifi enbart är ganska enkel. Utomlands vill jag givetvis inte använda 3G utan vill kunna ringa till låg taxa. Wifi har man på hotell, lägenheter och flygplatser mm. Kanon! När dom väl får det att fungera stabilt.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-04-15 18:30
Ursprungligen av Csoft:

Anledningen till varför jag kommer använda skype via iphone och wifi enbart är ganska enkel. Utomlands vill jag givetvis inte använda 3G utan vill kunna ringa till låg taxa. Wifi har man på hotell, lägenheter och flygplatser mm. Kanon! När dom väl får det att fungera stabilt.

Wifi fungerar redan nu och det spelar ingen roll om du är i Sverige eller utomlands. Det är att ringa över 3G som inte fungerar.

//Rob

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-04-15 18:37
Ursprungligen av Robo-X:

Wifi fungerar redan nu och det spelar ingen roll om du är i Sverige eller utomlands. Det är att ringa över 3G som inte fungerar.

//Rob

Var kanske lite otydlig, ville bara kommentera min anledning att använda skype på iPhone.

Däremot fungerar skype inte tillräckligt bra ännu på iPhone!...

Jag har följande problem:
* Samtal läggs på
* Orden bryts
* Ibland hörs jag inte

Samma sak på dom 3 olika wifi näten jag provat!

(Kör senaste uppdateringen)

  • Medlem
  • International user
  • 2009-04-15 18:51
Ursprungligen av Csoft:

Var kanske lite otydlig, ville bara kommentera min anledning att använda skype på iPhone.

Däremot fungerar skype inte tillräckligt bra ännu på iPhone!...

Jag har följande problem:
* Samtal läggs på
* Orden bryts
* Ibland hörs jag inte

Samma sak på dom 3 olika wifi näten jag provat!

(Kör senaste uppdateringen)

I början kraschade skype pga mobilesubrate men efter att ha avinstallerat har jag nästan inte haft några problem. Flera gånger har jag pratat över 2 timmar i sträck utan att samtalat bröts. Enda problemet är att telefonen blir väldigt varm. För det mesta använder jag headsetet så att jag kan lägga iphonen med glaset ner eller ha den i fickan så att skärmen släcks och den blir inte lika varm. Batteriet håller mycket längre också.

//Rob

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-04-15 23:06
Ursprungligen av Robo-X:

I början kraschade skype pga mobilesubrate men efter att ha avinstallerat har jag nästan inte haft några problem. Flera gånger har jag pratat över 2 timmar i sträck utan att samtalat bröts. Enda problemet är att telefonen blir väldigt varm. För det mesta använder jag headsetet så att jag kan lägga iphonen med glaset ner eller ha den i fickan så att skärmen släcks och den blir inte lika varm. Batteriet håller mycket längre också.

//Rob

Märkligt jag har bekymmer hela tiden. Min lur är inte jailbreakad så mobilesubrate skall inte vara något problem. Ringer du skype - skype eller skypeout, dvs till telefonnummer?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-04-16 01:19
Ursprungligen av Csoft:

Märkligt jag har bekymmer hela tiden. Min lur är inte jailbreakad så mobilesubrate skall inte vara något problem. Ringer du skype - skype eller skypeout, dvs till telefonnummer?

Skype - skype.

//Rob

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-04-16 01:51

Kanske därför då, jag ringer bara till telefonnummer "overseas"

Det är klart att vi kan ha åsikter om att använda Skype i 3G nätet eller inte:)

Men jag tycker också att det är ganska uppenbart att operatörerna inte gillar idén. Det har med intäkter att göra och även om vi lever i "gratisgenerationens" tidevarv så tror jag att de flesta förstår att operatörerna måste få intäkter för att kunna investera i nätverken annars så kan ingen ringa elelr göra någonting alls tillsist.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-04-16 19:42

Nokia accepterar inte att operatörerna blockar Skype över 3G och Nokia är så tunga att de kan påtvinga operatörerna sin vilja. Vissa länders operatörer har klart deklarerat att de accepterar Voip över 3G, andra som de i Kanada och T-mobil i Tyskland har deklarerat motsatsen. I Kanada accepteras inte ens Skype över wifi på iphone.

Operatörerna får betalt för mobilt internet genom abonnemang. Huruvida de har över- eller undervinster utreds bl a av eu-kommissionen. Eu-parlamentet fattar i dagarna beslut om högstanivåer på roamingavgifter bl a. Operatörerna har haft full möjlighet att framföra sina synpunkter.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2009-04-20 07:16

Hos mig kraschar Skype på iPhone varje gång jag vill ringa Skype-Skype, har avinstallerat/installerat om flera gånger, ingen succé. Det går däremot bra att ta emot samtal. ALltid nå't som är bra

Bevaka tråden