Jag sköter om webbplatser för en del företag och idag ringde mig en kille som hade pratat med VD:n för ett av dessa företag och fått mitt namn.
Två varningsklockor ringde direkt, för det första ringde han från ett dolt nummer och för det andra presenterade han sig såhär: "Hej, jag ringer från webbhotellet".
Inte något speciellt företag, utan bara "webbhotellet".
Antagligen för att redan där lura en del mindre kunniga att det faktiskt är deras eget webbhotell som ringde. Men det var det förstås inte. Jag frågade vilket webbhotell det var och han sa namnet, men tyvärr kommer jag inte ihåg det, det var något på O tror jag. Inget jag kände igen i alla fall.
Han berättade att det var oseriösa företag i framförallt Holland som registrerade domännamn som liknade svenska företags domännamn och att de använde dessa för pokersidor och "vuxensidor" som han uttryckte sig. Och att kunder hade hört av sig och var upprörda över att de lät dessa företag registrera domännamnen, så därför, som en service, så berättade han att vi förstås hade förtur på domännamnet.
Tänk vad snälla dom är!
Detta är förstås ett skolboksexempel på lurendrejeri. Skojeriet går ut på att de försöker skrämma företag att deras namn kommer att missbrukas om man inte själv registrerar dessa domännamn genom dem och att de tillhör den goda sidan eftersom de är snälla och ger företaget chansen att hinna före. Sen tar det ut hutlösa priser för domännamnen.
Såhär beskriver .SE metoden:
Som innehavare av ett .se-domännamn kan det innebära att man blir kontaktad per telefon eller via e-post av något av de företag som använder oseriösa metoder och blir erbjuden att köpa domännamn under de generiska toppdomänerna .com, .net och .org.
Säljaren hävdar att de har en "annan kund" som är intresserad av domännamnet men att de är skyldiga att först erbjuda dig domännamnet eftersom du har samma domännamn under .se.
Nu hann vi aldrig så långt att vi började diskutera priser, för jag gjorde ganska tydligt klart för honom att vi var nöjda med våra domännamn och struntade i vad andra registrerade. Han blev rätt hotfull och sa saker i stil med "Du förstår nog inte vad du gör." och slängde i princip på luren med något i stil med "skyll dig själv".
På .SE:s sida om oseriösa affärmetoder så nämns dessa företag, men jag tror det var ett annat namn han som ringde mig uppgav.
Någon annan som blivit uppringd av samma företag nyligen?