Jo, det är ju inte så konstigt om man inte använder det på ett tag och kontot försvinner. Det lustiga i mitt fall var att ett liknande kontonamn diskvalificerade mitt egna, gamla utgångna. Så här:
gunverth(at)gmail.com
registrerade jag i april 2004. Använde sedan detta sporadisk i ett år och slutade sedan med detta. Lät dock kontot ligga kvar. Med mitt unika efternamn finns det i princip ingen risk att någon annan plockar upp det.
Nåväl! I dagarna skulle jag drar igång det igen för att testköra lite Google-applikationer. Det var dock lång näsa. Lösenordet stämde inte. Säkerhetsfrågorna för att nollställa var på norska. Skumt. Jag mailar därför till gunverth(at)gmail.com för att utröna vad som har hänt. Jag får därefter svar från:
gunver.t.h(at)gmail.com
som visar vara en trevlig norsk tjej med namnet Gunver T Hansen. Hon registrerade sig i maj 2006, då mitt konto säkerligen hade tagits bort.
Mailade av ren nyfikenhet Googles support varför detta kunde hända och efter lite goddag-yxskaft-svar får de till slut till ett svar att:
"...the usernames will be the same in our backend system."
Den enkla anledningen verkar alltså vara punkterna i Gunvers användarnamn. Punkter som "inte räknas" i användarhanteringen. Påminner lite Mac OS X Server där man måste skapa användaralias utan punkter för Windowsanvändare.
Någon mer som har råkat ut för detta?