Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum. Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
Jag har ett mappproblem i Leoparden (senaste version i skrivande stund)...
En mapp kallad InputManagers är låst till fel ägare...
Programmet 1Password behöver nämligen föra över en fil från en mapp till mappen i /Library/InputManagers/1PasswdIM. InputManagers äganderättigheter står inställt och låst med följande:
1) system - "Läs och skrivrättigheter"
2) wheel - "Läsrättigheter"
3) everyone - "Läsrättigheter"
Jag kan inte ändra eller lägga till något - även ifall jag är inloggad med ADMIN-kontot. Mappen är märkt med ett hänglås.
Hur går jag tillväga för att komma tillrätta med problemet med äganderättigheten på denna mapp? Någon som kan tänkas ha något tips eller varit med om liknande problem?
Vad händer om du skickar ett mail till 1Password:s support? Vill dom inte hjälpa dig?
Annars är det ju som så att du inte får direkt rätt att öppna/läsa/vad-du-vill bara för att du är inloggad på kontot som är inställt att ha admin-rättigheter. Du får däremot möjligheten att, genom att ange lösenordet för ditt konto med admin-rättigheter, göra accesser utöver det vanliga. Du får ett nytt fönster med fråga om konto (ditt admin-konto) och lösenord.
Bubbeltrubbel... Jag skrev in det i terminalen och blev ombedd att mata in lösenordet, men det hjälpte tydligen inte... Fick nämligen följande gnällsvar av terminalen:
chmod: /Library/InputManagers: Operation not permitted
Underligt... ditt förslag på 755 tycktes gillas av Terminalen som inte alls gnällde denna gång. MEN...mappen InputManagers är fortfarande oförändrad...
Jämför t.ex. InputManagers-mappen med en annan mapp i biblioteket som borde ha samma filrättigheter. Dels är InputManagers-mappen låst med ett hänglås (mappen är skrivskyddad/låst, men det går inte bocka av låset på mappen), dels är läs-skriv-rättigheterna underliga... gruppen "wheel" som jag inte alls tycks känna till har lagt till sig med läsrättigheter. Gruppen "admin" finns inte med, som egentligen borde ha både läs- och skriv-rättigheter....
Har fått en hårddisk som har ett synligt lås på ikonen. Har mina lösenord men inget funkar. Finns det en möjlighet att komma åt den eller är det KÖRT!
tacksam för all hjälp
Har fått en hårddisk som har ett synligt lås på ikonen. Har mina lösenord men inget funkar. Finns det en möjlighet att komma åt den eller är det KÖRT!
tacksam för all hjälp
Ja, det tycks inte finnas någon som ens kan låsa upp en mapp med hänglås, inte ens företaget bakom 1password. Mitt råd är därför att ominstallera disken.
NEJ NEJ det finns en lösning.
Har hittad en länk som förklarar och nu fått tillbaka två diskar.
Det är bara att terminalhacka.
Läs noga! Läste flera gånger, men till slut så gick det ! Ge inte upp det
finns alltid någon som vet