Jag rekommenderar att du gör din enskilda firma vilande. Jag tror dock att du måste göra bokslut för det år du är mitt inne i, men detaljerna kring detta bör du nog ta med din revisor.
Starta sedan ett helt nytt handelsbolag. Som du säkert vet är handelsbolag en ganska riskfylld bolagsform eftersom du och din kollega är solidariskt ansvariga för bolagets skulder. Vill det sig illa kan du bli skyldig att betala bolagets skulder ur egen ficka om din kollega inte har några pengar, även om det är han/hon som har satt sprätt på pengarna. Generellt är handelsbolag inte en så bra bolagsform (enligt min mening). Jag har haft handelsbolag tidigare och tyckte det var lite bökigt.
Jag driver nu en annan verksamhet tillsammans med en kollega, men vi har valt att ha varsin enskild firma som vi marknadsför under namnet på en av firmorna. På så vis kan vi själva avgöra vilka inköp vi vill göra var för sig och om vi investerar i något gemensamt så delar vi kostnaderna 50/50. Vi gör likadant med intäkter om det inte är så att en av oss gör allt jobb i ett projekt. Därmed kan vi ta både gemensama och privata projekt vilket har funkat bra.
Nästa steg för oss är aktiebolag, men vi vill vänta lite och se att verksamheten och samarbetet verkligen fungerar och att vi kan ta merkostnaden som ett aktiebolag innebär.