Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Diskussion om snapback

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
Ursprungligen av Adrian B:

Beror på toppdomänen. Om det är .se är det 60 dagar. Men räkna med att folk försöker ta det om det är ett bra domännamn. Finns så kallade snap-back-tjänster som bevakar domännamn som går ut och försöker registrera dom i samma sekund som de släpps. Och i typ hälften av fallen är det Name Navigation som tar det...

Men hur är det med tjänsten snapback då? Hur funkar den? Där står det ju att man kan bjuda på utgående domännamn, är man inte garanterad dem om man vinner?

Denna tråd är skapad utifrån inlägg plockade från den här tråden. /Adrian

Senast redigerat 2009-04-02 16:52
Ursprungligen av gabriel.fjellander:

Men hur är det med tjänsten snapback då? Hur funkar den? Där står det ju att man kan bjuda på utgående domännamn, är man inte garanterad dem om man vinner?

Var står det detta?

Hur snapback fungerar beror på vem som erbjuder tjänsten. Snapback är ju lite av en tävling mellan ombuden vem som kan få in registreringen först och ingen kan ju garantera att de lyckas. Jag tror - utan att veta säkert - att det har varit lite av en gråzonsverksamhet tidigare där vissa företag anklagats för att ha samarbetet på ett otillåtet sätt.

Ursprungligen av Adrian B:

Var står det detta?

Hur snapback fungerar beror på vem som erbjuder tjänsten. Snapback är ju lite av en tävling mellan ombuden vem som kan få in registreringen först och ingen kan ju garantera att de lyckas. Jag tror - utan att veta säkert - att det har varit lite av en gråzonsverksamhet tidigare där vissa företag anklagats för att ha samarbetet på ett otillåtet sätt.

Ursprungligen av Snapback:

Hos oss kan du se vilka .se-domäner som ligger i karantän hos IIS och lägga bud på dem via vår Snapbacktjänst. Budgivningen börjar på 500 kronor exkl. moms.

Detta tolkar jag som att de på något sätt har förtursrätt till se-domäner i karantän hos IIS. Om man vinner budgivningen får man väl domännamnet, eller?

Ursprungligen av gabriel.fjellander:

Detta tolkar jag som att de på något sätt har förtursrätt till se-domäner i karantän hos IIS.

Det är klart dom inte har förtursrätt (om IIS gjorde så skulle ju alla andra gå i taket direkt), det är en snapback-tjänst och den fungerar som jag beskrev ovan. Dom gör sitt bästa att vara först. Det står säkert beskrivet på sidan du inte länkade.

Ursprungligen av gabriel.fjellander:

Om man vinner budgivningen får man väl domännamnet, eller?

Rimligtvis, förutsatt dom dom lyckats "snappa" det före alla andra.

Ursprungligen av Adrian B:

Det är klart dom inte har förtursrätt (om IIS gjorde så skulle ju alla andra gå i taket direkt), det är en snapback-tjänst och den fungerar som jag beskrev ovan. Dom gör sitt bästa att vara först. Det står säkert beskrivet på sidan du inte länkade.

Nej, det gör det faktiskt inte, jag citerade från startsidan. Däremot står det en passus på villkorssidan:

Ursprungligen av Snapback:

Vid eventuell slutförsäljning till uppgivet pris eller p.g.a. att ett försäljningsobjekt utgått, har Snapback AB rätt att häva köpet och återbetala eventuella inbetalda belopp på bästa sätt.

Det låter inte på dem som om det är särskilt stor risk att man inte får domänen..

Ursprungligen av gabriel.fjellander:

Nej, det gör det faktiskt inte, jag citerade från startsidan. Däremot står det en passus på villkorssidan:

Ah, så det är därifrån du fått citaten, du skrev inte vilken snapbacktjänst du syftade på förut, så det var inte så lätt att veta.

Jag tror du missuppfattat det lite, jag har pratat om snapback som en generell tjänst, ungefär som domänregistrering. Jag har inte pratat om just snapback.se som du kanske trodde.

Jag vet inget om snapback.se, men att deras FAQ är helt tom känns ju inte så förtroendeingivande.

Ursprungligen av gabriel.fjellander:

Det låter inte på dem som om det är särskilt stor risk att man inte får domänen..

Det står ingenstans att dom garanterar det heller å andra sidan.

Om man söker lite på nätet kan man bland annat hitta detta om snapback.se:

Nameseek hette en tjänst som gick ut på att auktionera ut .se-domäner som inom kort skulle bli lediga, och sedan försöka registrera dessa via snapback (dvs att registrera en domän precis när den blir tillgänglig efter att någon annan avregistrerat den). Om Nameseek lyckades med sin snapback så gick domänen till den som vunnit auktionen. Smart och förmodligen ganska lönsamt om det inte vore för det faktum att Nameseek i princip aldrig lyckades registrera några domäner om de inte var ensamma om att försöka få dem. Överlag så fungerade det mycket dåligt den sista tiden.

Nu har dock ett nytt bolag, Snapback.se, köpt upp Nameseek och nylanserat på en ny sida. Bakom Snapback.se står bland annat Emil Paulsson som dragit igång affiliate-företaget Affiliator. Enligt vissa källor så har Snapback.se köpt det snapback-system som tidigare användes av jx.se, där det tidigare fanns en snapback-tjänst. Denna drogs dock med en hel del problem vilket gjorde att den inte alltid fungerade särskilt bra. (tillägg 2008-04-09: dessa källor hade fel, att systemet inte baseras på JX system har bekräftats av både Emil Paulsson och JX).

IDG skrev om snapback.se i somras:

En återförsäljare av se-domäner har stängts av och ytterligare tre har fått varningar för vad som anses var otillåten handel med svenska domännamn, en bransch som internationellt omsätter miljarder.

Det nu avstängda ombudet förlorar därmed sin rätt att sälja domännamn under den svenska toppdomänen. Företaget fick en varning redan i december i fjol och nu har tålamodet tagit slut på Stiftelsen för internetinfrastruktur, som har ansvar för de svenska domänerna.

Övriga tre ombud, som prickas för första gången, kommer undan med en varning.

Avstängningen kommer efter en utredning av tjänsten Snapback.se, som auktionerar ut attraktiva domännamn vars giltighetstid håller på att gå ut. Via flera ombud knutna till företaget peppras sedan stiftelsen med förfrågningar vilket ökar kundens chans att få köpa domänen.

Det är tre av dessa företag som nu har varnats. Det fjärde, Gränslösa System, fick i veckan besked om att avtalet som ger det rätt att sälja se-domäner sägs upp.

– Det är inte ok att bedriva handel med domännamn och det här samarbetet bryter mot ombudsavtalet, säger Danny Aerts, vd på Stiftelsen för internetinfrastruktur.

Avtalet avslutas efter en uppsägningstid på tre månader.

Därmed kan det snart vara slut på möjligheten att köpa sig förtur till svenska domännamn som håller på att bli lediga. Det finns visserligen flera liknande tjänster i Sverige, men när en tjänst inte får backas upp av flera ombud så är det långt ifrån säkert att ett visst ombud vinner kapplöpningen.

1
Bevaka tråden