Hej.
En kompis har en filmkamera som han haft problem att importera film till sin PC från och frågade om jag kunde hjälpa honom. Inga problem svarade jag - macen fixar sånt här.
Kopplade in kameran till G5an och den började bete sig konstigt. Mina FireWire-diskar tappade anslutningen och inte fan kom kameran upp i systemet, iMovie krashade i väntan på kameran. I systeminformation står det att FireWire-information inte kan läsas.
Har tidigare kopplat många olika FireWire-enheter till G5an och med tanke på att kameran tidigare strulat så är jag mer eller mindre säker på att denna är felkällan - frågan är bara hur den kunde slå ut FireWire-chippet på moderkortet?
Datorn har ingen garanti, kameran tillhör Värmdö gymnasium och jag som fattig sista-års gymnasieelev har knappast råd med vare sig ny moderbräda eller en ny dator.
Tror ni det finns möjlighet att Värmdö gymnasium kan få pengar för skadan som kameran orsakat genom kameraleverantören (Panasonic)? Någon som tror att jag över huvud taget kan få någon som helst ersättning?
Ängsliga hälsningar
Hans-Filip