Jag hittade lite information om APN på Wikipedia (behöver ju inte vara sant):
"In most cellular networks there are two types of APNs:
- the more usual WAP APN, enabling access to the default WAP content (or the operator's walled garden)
- Internet or web APN, which enables access to all content.
The WAP APN normally filters non-WAP content by traffic, ports or volume. The Internet/Web APN is normally unfiltered and often the operator will charge a higher tariff for it. Handhelds, laptops and smartphones normally need to use the Internet/web APN when using applications or HTML browsers."
På Telenors hemsida står det följande:
"Så här funkar Telenor Fri Mobilsurf
Med Telenor Fri Mobilsurf får du total kontroll över kostnaderna. Månadsavgiften på 59 kr ger obegränsad tillgång till hela internet.
Du kan surfa, maila, streama media, ladda ner filer, blogga och köra olika program med 3G-hastighet (384 kbit/s) och det finns inga volymbegränsningar!
Dessutom behöver du inte fundera på om du har rätt kopplingspunkt (APN) inställd – både services.telenor.se och Internet.telenor.se fungerar alldeles utmärkt!"
Men vad jag kan se av instruktionen för Telenors mobila bredband så använder man APN internet.telenor.se där också, så jag förstår inte heller hur de kan se skillnad på om man använder tjänsten Fri Mobilsurf eller Mobilt bredband.