Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

vad är .cgi?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-07-14 00:02

På Eniros personsökning finns en länk som heter vcard när man har hittat en person. Jag fick hem en fil på 4k som hette vcard.cgi. Vad är det?

edit: tog bort bilagan.

Senast redigerat 2003-07-15 02:23
  • Medlem
  • 2003-07-14 00:07

cgi står för Common gateway interface. Mycket enkelt sagt kan man säga att det är en brygga för att prata mellan två plattformar. Som tex en webbserver och ett Perlscript. I det här fallet har de nog använt ett perlscript för att skapa vcardet från en medlemsdatabas.

  • Medlem
  • 2003-07-14 00:19

hmm... och varför har de en länk (vcard) som ger mig en dylik fil? Vad kan det vara bra för?

  • Medlem
  • 2003-07-14 00:26

Vcard är en standard för att spara adressinformation. Meningen är nog att du ska ladda ner den och spara den i din adressbok eller motsvarande.

Edit: Felstavning

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-14 00:29

Inte för att det svara på frågan men om du ändrar filändelsen till .vcf så kommer det att fungerar. vCardet finns där men dator förstår inte det pga filändelsen.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-07-14 00:33

Förmodligen är det dåligt programmerat på servern. Döp om filen till .vcf, eller lägg "vCrd" som type om du hellre använder det, så kommer du få personuppgifter på Per Ljunghall när du dubbelklickar på den.

Den fil servern borde genererat skulle (nog) ha hetat "Per_Ljunghall.vcf" istället.

  • Medlem
  • 2003-07-15 02:22

jahaja. Det fungerade även att döpa den till vcard.vcard. Men åäö följde inte med som det skulle, men det är ju en annan historia (som jag inte bryr mig ett dugg om).
Tack för hjälpen!

1
Bevaka tråden