Hej,
detta är en ganska basic fråga, om detta diskuterats förut hoppas jag någon kan hänvisa mig till rätt HOWTO.
Jag vill lägga till läs/skrivrättigheter för en viss användare på en given katalog i min hemkatalog på min dator. Antag följande:
Jag är användaren sune och i katalogen /Users/sune/gubbe vill jag att användaren rune skall ha full läs/skrivaccess. Jag gör detta i Finder under "information" jag lägger till "sune" under "delning och behörigheter" med läs/skrivaccess. Sedan väljer jag att "använda detta för inkuderade objekt" för att propagera denna rättighet till alla underkataloger.
Nu hade jag hoppats att rune skulle ha full rättighet till katalogen "gubbe" och att alla filer rune skapade i gubbe med underkataloger skulle ärvas så att både sune och rune har full läs/skrivaccess.
Detta verkar inte ske. Följande två problem uppstår:
1. Nya filer som skapas ärver inte rättigheterna så att både rune och sune kan läsa skriva filerna.
2. Vissa program som rune kör verkar inte alltid kunna accessa filer som finder påstår att rune har läs/skrivaccess till.
Om man går in med terminalen och kollar vad som händer verkar det som att runes rättigheter läggs till som en ACL medan sunes rättigheter definieras genom unix grundägarstatus på filen.
Kan någon förklara eller hänvisa mig till lämplig dokumentation på hur man helst genom Finder kan lösa mitt grundproblem ovan. Detta borde väl vara hyggligt basic och mainstream.
Hälsningar från ny Mac-användare.