Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nikon D5000 - ny kompakt systemkamera

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nikon har precis släppt nyheten om D5000 som florerat som rykte ett tag på nätet, DPR har bilder och info:

Nyheten: Nikon D5000 DSLR: Announced and Previewed
Förhandstitt: Nikon D5000 Hands-on Preview

D5000 är tänkt att placera sig mellan D60 och D90 och har något unikt för att vara systemkamera från Nikon: En vridbar skärm. Jag vet en del som verkligen gillar vridbara skärmar även om jag kan tänka mig att en del gamla rävar tycker att det är en plojgrej.

Bilderna tagen från DPR:

Ingen aning om hur bra den vridbara skärmen är varken ur skärm- eller placeringssynpunkt. Men jag hade gärna haft vridbara skärmar på toppmodellerna också. Vem ska bli först med det tro?

Olympus är redan först med det på E-3.

Olympus placering är för övrigt klart vettigare, speciellt vid användning av stativ.

Kul dock att se ytterligare en Olympus-innovation som letar sig vidare till andra tillverkare, efter automatisk dammbortagning, Liveview m.m.

D5000 verkar annars vara en trevlig kamera på alla sätt och vis och priset känns fullt överkomligt.

Nikon släpper också en ny optik, 10-24: http://www.dpreview.com/news/0904/09041401nikon10mm24mmlens.asp

Vissa har ifrågasatt detta men det känns som att Nikon inser att de tappar onödig försäljning genom att bara tillhandahålla den dyra 12-24/4. Men riktpriset är €850 vilket känns alldeles för högt, speciellt med tanke på att Tamrons 10-24 som denna verkar vara mystiskt lik på alla sätt och vis kostar drygt hälften så mycket.

(Mycket Olympus inledningsvis... Räkna med en "Olympians"-tråd inom kort... )

Ursprungligen av Thomas Weigle:

Olympus är redan först med det på E-3.

Av Nikon och Canon så klart. Olympus vad?
=P

Ursprungligen av Chaosstar:

Av Nikon och Canon så klart. Olympus vad?
=P

Det är det där kameramärket som utvecklar innovationer som Canon och Nikon sedan kan sno och kränga till massorna.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-14 16:11
Ursprungligen av Thomas Weigle:

D5000 verkar annars vara en trevlig kamera på alla sätt och vis och priset känns fullt överkomligt.

Nu har Cyberphoto satt ett pris: 8790 :- för huset
Att jämföra med D90: 8990:- för huset
(det går säkert att hitta billigare på andra ställen).

Alltså, D5000 är endast 200:- billigare än D90. Men är inte D90 en mycket bättre kamera?
- Bättre sökare
- Bättre display (920 KPix vs 230 KPix (jag tycker vridbar skärm är en ploj))
- Inbyggd fokusmotor
- Bättre styrning av externa blixtar
- Främre kontroll-hjul
- Något snabbare sekvenstagning (4,5 bild/sek vs 4 bild/sek)

Varför skulle jag INTE betala 200:- till och få en D90?

Senast redigerat 2009-04-14 17:31
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-04-14 16:40
Ursprungligen av pesc:

Nu har Cyberphoto satt ett pris: 8790 :- för huset
Att jämföra med D90: 8990:- för huset
(det går säkert att hitta billigare på andra ställen).

Det kan vara så att Cyberphoto har D90 i lager är från en tidigare leverans innan prishöjningen som Nikon Europa gjorde för någon månad sen.

Gick själv i den fällan när jag gick och spanade på Nikkor 85/1.8D som hoppade upp från 3700:- till 4200:- över en natt. (Dock hittade jag ett exemplar på Fotovideo.se för 3750:-)

Ursprungligen av pesc:

Alltså, D5000 är endast 200:- billigare än D90. Men är inte D90 en mycket bättre kamera?
- Bättre sökare
- Bättre display (920 KPix vs 230 KPix (jag tycker vridbar skärm är en ploj))
- Inbyggd fokusmotor
- Bättre styrning av externa blixtar
- Främre kontroll-hjul
- Något snabbare sekvenstagning (4,5 bild/sek vs 4 bild/sek)

Glöm inte den extra displayen på ovansidan som saknas på D5000 (och D40/D60 för den delen). Det är nog en av det större nackdelarna när det gäller handhavande, har man vant sig vid att kolla på den kommer man nog att sakna den.

det är många dx-kameror i nikons sortiment nu:
D40/60
D5000
D80/90
D300

tror ni att d90 & d300 "slås ihop" i framtiden?
vågar man spekulera lite ser det trångt ut med en uppdaterad d300 mellan en uppdaterad d90 och en prissänkt d700...?

• Medlem
  • Malmö
  • 2009-04-14 13:04

Macrofotograferna blir säkert glad för en vridbar display. Jag själv märkte det då jag låg på marken och hade kamerahuset i princip på marken och skulle titta igenom sökaren. Fick ligga på sidan.

Placeringen av vikskärmen med fästet nedtill känns konstig och andra sidan kanske man kan sätta en kappa på den då den sitter så och få bätttre användning av den utomhus.

Tveksamt. D300 är i grunden en proffskamera med DX-sensor, och så länge det finns avancerade amatörer och proffs med ett behov av den brännviddsförlängning som DX ger och de funktioner som en proffskamera har kommer det att finnas en sådan marknad.

D90 är medvetet begränsad på en rad viktiga områden vad gäller kontroller/reglage, vädertätning, hastighet m.m. jämfört med D300 och D500 är ytterligare begränsad jämfört med D90. Tror att Nikon själva ser dessa som tydliga segment och att det finns täckning för åtminstone sex modeller. Man ska komma ihåg att det endast rör sig om ett fåtal olika sensorer och små skillnader i bildprocessorn mellan dem så det handlar inte några gigantiska utvecklingskostnader.

Man skall nog inte vara för snabb att döma åt något håll.
Hört att VHS var det SÄMSTA videoformatet av de som fanns när det begav sig - men att det var det som vann...

Själv tycker jag vridbar display är mest en ploj. Det verkar ju bli en ömtålig grej till som kan ramla av om man smäller i prylarna. Men vad vet jag, folk kanske springer bena av sig för att få det på sin kamera...

Så, pesc, du har rätt om man resonerar vettigt.. men hur vettiga är köparna?

Med en D300 i näven numera (hurra i morgon är objektivdag!) så kan jag konstatera.

- Fokusotor i kameran
- 920 KPix skärm
- Sekvenstagning som heter duga
- Exponering och AF som är kanonbra

Är värt en hel del.

Ursprungligen av Goflorp:

Man skall nog inte vara för snabb att döma åt något håll.
Hört att VHS var det SÄMSTA videoformatet av de som fanns när det begav sig - men att det var det som vann...

VHS var sämre än Betamax på många sätt, men hade porrfilmerna på sin sida...

Kameran har ett riktpris på €700 vilket motsvarar 7700-7800 kr så Cyberphotos pris känns uppåt väggarna, om det inte är Nikons svenska riktpriser som är rent ut sagt galna. Men visst, 200 spänns prisskillnad innebär D90 tio gånger av tio.

Angående vridbar skärm... Hur ofta dänger du in kameran i saker? Jag gör det då aldrig... Men som sagt, det är oerhört smidigt vid exempelvis macrofotografering och i många situationer då man har kameran på stativ, och eftersom video (som D5000 har) endast fungerar i Liveview finns det onekligen en poäng i att kunna rikta skärmen på samma sätt som på en videokamera.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-14 17:25

Jag tycker dock D5000 har för högt introduktionspris. För nära D90.

6000 kr för d5000 vore vettigt. Och 4000 för d60. Man kan ju begrunda att D40 (som utgått) gick för 3000 med kitobjektiv.

• Medlem
  • Malmö
  • 2009-04-14 18:11

Jag tycker fortfarande att vridbar display är ett bra alternativ för dem som placerar kamerahuset i besvärliga vinklar - nära vägg, tak eller mark.

• Medlem
  • Järfälla
  • 2009-04-14 21:24

Synd att Nikon inte kan kläcka ur sig ett kamerahus med inbyggd bildstabilisering. Men det är trevligt att de har en skräm som går att vinkla ut. Det hoppas jag även kommer med på D400. Men D5000 är inget för mig
eftersom jag har några gamla objektiv som inte har egenmotor.

1
Bevaka tråden