Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ensoniq Eps problem

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min Ensoniq Eps vägrar starta!

När jag startar den så lyser "instrument - tracks" knapparna (dem gula och röda) men inget mer händer.

Startar jag med diskett i så låter det som att Epsen laddar disketten i några sekunder, inget mer.

Någon som vet vad det kan bero på?

Tack på förhand

Att du inte har bootdiskett?

Eskil2005 fick precis en systemdisk av mig, som fungerade utmärkt på min sampler. Det är nåt annat som spökar här ...

Ah, sorry, måste ju beta av vanligaste "felet" först. Ursäkta.

Trasig diskdrive? Drivremmar torkar lätt.

Tyvärr finns det nog 10000 fel som det kan vara... Händer det _inget_ mer? Glappkontakt i flatkabeln till displaymodulen? Bara gissar vilt.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2009-04-16 08:13

Om det inte ens står "INSERT SYSTEM DISK" på displayen kan det nog vara något alvarligare fel... Ensoniq är ju tyvärr inte kända för att göra stabila nätdelar på sina grejjor så det kan vara den som rasat...:(

Hur är det med batteriet? Dåligt batteri kan vara orsaken till många underliga fel på digitalsynthar.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2009-04-16 13:22

Det sitter inget batteri i EPSarna...

Oj här har det hänt grejer sen jag senast kollade.

Systemdisk har jag, check.

Nix det händer tyvärr inget mer än att den står där och lyser

Tack för svaren!

• Medlem
  • Karlstad
  • 2009-04-16 19:57

Vanligt fel på Ensoniq(och många andra i samma ålder) är att elektrolyt-kondensatorerna i nätdelen börjat bli gamla. Även också anslutningarna kan vara lite oxiderade.
Re-cappa nätdelen, och testa. Kostar runt 100-lappen i kondingar från Elfa.se.

1
Bevaka tråden