Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med iPhone som modem

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag sitter utan internet på datorn för tillfället och vill därför använda min iPhone som modem. Jag har provat de lösningar som finns, men samma problem uppstår hela tiden. Jag ansluter utan problem till mitt ad-hoc nätverk, men då telefonen automatiskt ska slå över till 3G, för att kunna agera modem, är den istället fast i wifi. Jag har förstått att själva principen med samtliga modemlösningar är att detta ska ske per automatik när telefonen märker att det inte går att komma åt internet via wifi, men min lur gör icke detta! Har återställt nätverksinställningarna, men ingen skillnad. Jag har en mac med boot camp och jag vet att det finns en usb-variant för windows, men detta förutsätter att man laddar ner en klient i datorn, vilket är svårt utan internet..

Någon som känner igen detta och/eller har någon idé?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-04-16 13:03

Kanske det skulle kunna funka att helt enkelt stänga av wifi i inställningarna i din iPhone?

mvh
/genell

Du är inte speciellt specifik i din problembeskriving. Vad använder du för program för att få modemfunktion? PDANet eller något annat?

Ursprungligen av BlackSmp:

Du är inte speciellt specifik i din problembeskriving. Vad använder du för program för att få modemfunktion? PDANet eller något annat?

Tack för era svar. Jag har provat modem.de, pdanet, samt lösningen med terminal och 3proxy. Samtliga bygger på telefonens grundläggande funktion att automatiskt switcha över till 3g då inte det angivna wifi-nätverket kopplar upp mot internet. På detta vis ska telefonen fortfarande vara kopplad till wifit men ist använda 3g för internetsurf. Alltså, först kopplar jag upp mot mitt wifi och sedan skall switchen ske per automatik när jag försöker surfa, men detta sker inte i min lur. Problemet kvarstår..

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2009-04-16 22:04

Provade i helgen.
eMac försedd med en wifi-dongel. Dessa steg gjordes:
1. In i programmet som styr wifi-dongeln och lägg till en 'Ad hoc'-profil. Aktivera den
2. Koppla upp mot det nya 'Ad hoc'-nätet i iPhone.
3. Slå igång PDAnet. Slå på WifFi Router Mode.
4. Kolla att dns-inställningen i eMacen blir 68.28.xx.xx (enl pdanet anvisningar.) IP-adress struntar man i.
5. Surfa på eMacen.
Om det inte fungerar steg 4 så kolla att det går att surfa via iPhone.

Resultat med 3G-täckning norr om H-sand och telia: > 1Mbit/s

Tillägg:
I iPhone så står det att det är 3G (eller Edge) man är uppkopplad med inte trådlöst.

1
Bevaka tråden