Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Den ultimata kokboken — hur ser den ut?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-04-17 02:53

God afton,

Jag vet att det cirkulerar ett par kokböcker på AppStore. Några av de mer kända är Arlas och Tastelines. Dock har de inte toppbetyg och det finns flera anledningar till detta. Men jag är intresserad att höra av er vad just ni eftersträvar i en kokbok på en iPhone; vilka funktioner ska finnas, hur ska man kunna navigera, vilka inställningar ska finnas, receptutbud, uppdatering — you name it!

Följdfråga: om det skulle bli den perfekta kokboken, som ni alltid har med er, fylld med precis det ni behöver (och lite till), skulle ni då kunna tänka er att betala för den och i så fall vad?

Tack på förhand.

Jag har använt Arlas lite grand. Här kommer några reflektioner.

Jag ser två viktiga ingångar i en datoriserad kokbok:
1. Sök på recept
2. Sök på ingrediens

Den första har jag använt oändligt mycket mer än den andra, om jag har något hemma lagar jag till det på ett sätt jag redan kan och går inte till datorn. Men det kan vara ett sätt att hitta ett recept som jag inte vet namnet på.

Ett vanligt sätt för mig att använda t ex Tasteline på nätet är när jag får en gäst med allergi. Det är toppen att hitta en glutenfri äppelkaka eller en mjölkfri förrätt.

Kanske är den ultimata kokboken i iPhone en klient till en kokbok på nätet? Det ryms ju inte oändligt med recept i iPhonens minne. Arlas kokbok är ganska liten i min iPhone.

Koolt vore om kokboken "länkade till" timern i i iPhone. När jag läser raden "Grädda i mitten av ugnen på 175 grader i 30 minuter" så tappar jag 30 minuter och voila: Timern går igång och börjar räkna ned.

Någon slags slumpgenerator när jag inte orkar tänka.

Samt förstås funktionen "skapa inköpslista". Jag anger hur många som skall äta, och vilka rätter. Sedan finns det en inköpslista i anteckningar i min iPhone.

Se om du kan få Ica att sponsra, så slipper du ta betalt av mig?

/Magnus

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-04-17 12:21
Ursprungligen av Husaby:

Jag har använt Arlas lite grand. Här kommer några reflektioner.

Jag ser två viktiga ingångar i en datoriserad kokbok:
1. Sök på recept
2. Sök på ingrediens

Den första har jag använt oändligt mycket mer än den andra, om jag har något hemma lagar jag till det på ett sätt jag redan kan och går inte till datorn. Men det kan vara ett sätt att hitta ett recept som jag inte vet namnet på.

En god reflektion som jag helt klart delar. Killen jag för diskussionen med har jag också enats med att man borde kunna söka i kategorier och då flera stycken samtidigt. Jag kanske vill ta fram både rätter under kategorierna "fågel" och "snabba", eller "kött", "smala" och "barn".

Ursprungligen av Husaby:

Ett vanligt sätt för mig att använda t ex Tasteline på nätet är när jag får en gäst med allergi. Det är toppen att hitta en glutenfri äppelkaka eller en mjölkfri förrätt.

Absolut, ett måste i en modern kokbok.

Ursprungligen av Husaby:

Kanske är den ultimata kokboken i iPhone en klient till en kokbok på nätet? Det ryms ju inte oändligt med recept i iPhonens minne. Arlas kokbok är ganska liten i min iPhone.

Många som skriver recensionerna klagar på just detta, att det är för få recept. Något som borde hålla en kokbok attraktiv är uppdateringar med tiden, att det kommer nya recept, anpassade till hög- och årstider.

Ursprungligen av Husaby:

Koolt vore om kokboken "länkade till" timern i i iPhone. När jag läser raden "Grädda i mitten av ugnen på 175 grader i 30 minuter" så tappar jag 30 minuter och voila: Timern går igång och börjar räkna ned.

Om detta går med SDK så är det en klockren funktion — tack för tipset!

Ursprungligen av Husaby:

Samt förstås funktionen "skapa inköpslista". Jag anger hur många som skall äta, och vilka rätter. Sedan finns det en inköpslista i anteckningar i min iPhone.

Vi ska se över inköpslistefunktionen. Tasteline har en något vettigare än vanliga anteckningar + att du slipper byta app. Att man ska kunna ange antalet portioner är något som är med på ToDo-listan.

Ursprungligen av Husaby:

Se om du kan få Ica att sponsra, så slipper du ta betalt av mig?

En tanke vi diskuterar.

Tack för det uttömmande och givande svaret!

1
Bevaka tråden