Välkommen till Mac OS, hoppas du trivs. Det tar nån vecka innan man vänjer sig med de lite nya sätt som finns att göra saker. T ex Command-C istället för Control-C... Kanske tar längre om du fortfarande kör Windows parallellt... återkom gärna med dina erfarenheter.
1. Hur migrerar jag mitt iTunes lib från Windows till Mac? (har hittat några guider på nätet men alla är flera år gamla)
Jag gjorde det senast för två-tre år sen själv, men jag tror jag lät Macen hitta alla mp3-filer själv. Bilder och meta-info sparas väl i mp3-filerna i iTunes? Annars kan jag tänka mig att library.xml-filen kan läsas av båda versionerna. Här är jag som du märker lite osäker... har du kollat Apples egna migreringstips?
2. Finns det något packningsprogram som grejar zip, rar, tar, gzip samt krypterade och lösenordsskyddade 7zip (där de senare både kan packas upp och skapas)?
StuffIt Expander kan expandera lösenordsskyddade filer, jag har bara gratisversionen men fullversionen kan nog zippa med kryptering också. Annars brukar de rekomendera att man på Mac OS använder diskpartitioner med kryptering istället. De integrerar mycket snyggare med operativsystemet och Finder.
Ofta när jag lärde mig Mac OS så var det trögt att hitta exakt motsvarighet till vad jag brukade göra på Windows. Det hela blev mycket enklare när jag funderade på vad jag ville ha gjort, och sen googlade fram hur det är man gör på Mac. Helt enkelt våga släppa taget och fall ned i hur det är tänkt att fungera på Mac OS... YMMV, förstås...
3. Det finns flera program som ska sköta installation och avinstallation av macprogram. Behövs ett sådant från början för att hålla ordning på installationer och för att undvika "restfiler" vid avinstallationer, eller kan man renhålla manuellt på ett enkelt sätt?
Jag har aldrig behövt rensa manuellt, och i välgjorda Mac-program så finns inte ens avinstallationsprogram - vill du avinstallera så slänger du bara programikonen i papperskorgen. Allt som tillhör ett program ligger "i programikonen" i Applikations-mappen. (Programikonen är egentligen en dold filstruktur).
Enda undantaget är en Microsoft-beta där skräp låg kvar här och var eftersom jag inte avinstallerade den i tid. (Avinstallationsprogrammet ville inte köra efter dagen d... smart va!?)
4. Jag är mkt för Googles olika tjänster och tar tacksamt emot tips om hur program som Google Docs, Google Cal, GMail, Google Notebook och Google Earth smidigast integreras med Mac.
Vet inte, jag kör Gmail och Google docs till husbehov men har inte känt behov att integrera. Vad exakt menar du med integrera? Google funkar bra i Safari 3, Safari 4 beta och Firefox för mig. Jag loggar in och kör bara. Aktivera två-fingers-högerklick om du inte redan har det.
5. Hur hanterar ni era divx-bibliotek, finns det plugin för att få in divx m fl format i iTunes?
Just iTunes är erkänt trög när det gäller främmande format. Installera Perian för DivX mm och gärna också Flip4macs gratis Windows Media-codecs och installera VideoLan VLC istället. Mer än så har jag aldrig behövt, men jag kör inte så mycket nedladdade filmer. Handbrake kan vara skönt om du vill formatskifta dina plast-dvd till laptop eller iPod inför resor, osv.
Hoppas det hjälper, kanske får du fler tips av de riktiga experterna som hänger här. Dito är mina lösningar, de kanske inte funkar till 100% för dig.