Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bråttom! Kan man se vad bild hette i InD efter pdf-export?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2009-04-18 21:12

Jag har en pdf jag har gjort själv från InD. Jag skulle vilja veta vad bilderfilerna hette som monterades i InDD utifrån pdf:en. Jag har pga krasch inte kvar vare sig bilderna eller InDD. Går detta?
Exporterar jag bilderna i Acrobat får de namn efter pdf:en.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-18 21:16

Sitter hemma, men säger inte dokumentegenskaper något i Acrobat Pro?

• Medlem
  • 2009-04-18 21:24

Om det är samma som Properties (cmd+D) så är svaret nej.

• Medlem
  • 2009-04-18 21:42

Man kan få ut vartenda exifdata och xmp ur bilderna i preflighten men inte filnamnen. Är inte det konstigt?!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-18 21:48
Ursprungligen av Baron:

Man kan få ut vartenda exifdata och xmp ur bilderna i preflighten men inte filnamnen. Är inte det konstigt?!

Jo det är konstigt, önskar RR var här.

Testade att öppna en komprimerad pdf, i illustrator, kollade under länkar, antar att jag sparat bort alla data i den komrimerade filen det står i alla fall inga namn där heller

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-18 21:56

men ligger inte bilderna under links i preflighten?

• Medlem
  • 2009-04-18 22:02

Jag hittar inte "Links" någonstans i preflight.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-18 22:06

om jag gör en preflight på en indesign fil så får jag en mapp i hireakin som heter links, heter kanske nåt annat i svenska versionen. Eller kanske jag missuppfattat dig, har du gjort en preflight?, där länkarna nu är paj?

• Medlem
  • 2009-04-18 22:08

Näh, jag har inte kvar InDD. Det är Acrobats prefllight jag pratar om.

Ursprungligen av Jag:

Jag har pga krasch inte kvar vare sig bilderna eller InDD. Går detta?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-18 22:09

aha, kanske ska läsa lite bättre, eller tänka lite bättre.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-19 19:52

Bilder i PDF är inte längre relaterade till dokumentet de kom ifrån, de har blivit nya bildobjekt i PDF-filen.

Om man till exempel har använt transparens och filen har plattats ihop så blir ju bilden uppdelad i flera element, även text kan ju bli bildelement vid exporten. Så det finns ingen anledning att i PDF-filen hålla reda på varifrån bilden kom.

Det enda skulle ju i så fall att i metataggarna se till att filnamnet finns i något av fälten. Går enkelt att göra ett script som petar in filnamnet i metadatan. Då kan du ju som du själv sagt söka rätt på detta i PDF-filen.

Janne

• Medlem
  • 2009-04-19 19:56

Jag förstod till slut att det var så, men tycker att det är lite konstigt att all info utom just filnamn finns kvar.

1
Bevaka tråden