Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kompensera gulstick

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Undrar om någon har lösningen på följande dilemma:

Jobbar med ett tryckeri som vanligtvis funkar bra, men som verkar ha ett problem när det gäller blåtonade bilder. För andra gången har jag nu fått ett provtryck med ett väldigt uttalat gulstick över hela bilden. Det förstör hela uttrycket, men tryckeriet hävdar att det inte finns något de kan göra, vilket är helt oacceptabelt i min mening. Nog måste de kunna kompensera själva när det är deras maskin som orsakar detta? Om inte, vad kan jag göra för att det ska bli rätt i sluttrycket? Känns ju lite farligt att gå in och ändra om alla cmyk-värden!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-21 08:26

Om deras provtryck har gulstick så kan det bero på flera saker.

1. Provtrycket är felinställt/fel kalibrerat.

2. Den ICC-profil som provtrycket har som referens visar ett gulstick från det tryck som profilen skapades från.

3. Den programvara som skapade profilen (pkt 2) kan vara boven i dramat, den kanske har svårt att återskapa de blåa färgerna på rätt sätt.

Har de då ett permanent gulstick i sitt tryck kan de enkelt (relativt sett) åtgärda det i sina tryckpressar/plåtsättare. Sen måste de göra en ny profil.

Hur ser bilderna ut på din skärm när du softproofar?

Om du i softproofingen skiftar mellan tryckeriets profil och ICC Coated, vad händer då?

Sen är det en dålig ursäkt om de säger att de inte kan göra något åt saken, be dom ringa mig så hjälper jag dom med problemet.

Janne

Hej Janne,

Tack för ditt svar, det märks att du är lite mer hemma på detta än vad jag är :).

Tryckeriet vägrar konsekvent erkänna att det är något fel hos dem, men de har nu själva fått anpassa bilden så att slutresultatet åtminstone ska bli rätt. Jag håller tummarna och skickar inga fler blåtonade filer till dem ...

Återigen, tack för din hjälp!

1
Bevaka tråden