Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

NI Reaktor

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-04-20 18:14

Tjenis!

Sitter och funderar på vilken synth som jag skall skaffa härnäst. Är ju grymt sugen på Reaktor men är bara lite tveksamt till att det drar mycket CPU. Kör med en Imac 2.0 GHz. Är det någon annan som kör på detta ? Funkar det fint... Jag kör även Live 8 och kommer troligt att bounca allt som audio ändå.

Jag använder rätt ofta Reaktor till Live-grejer på min macbook 2.0 och tycker man kommer långt. Vad gäller prestanda så drar ju absolut syntarna mer än motsvarande vsti utan tvekan. ..men när man vill kunna bygga om lite är det värt varenda cykel. Bouncar du ner grejer är det helt lugnt, det är bara när man kör ett antal komplexa maskiner i Reaktor samtidigt som datorn börjar gå tungt.

Du får en jävla massa oväsen för pengarna det är ett som är säkert.

Du skulle nog kunna få ut väldigt mycket intressant ur Reaktor. Risken är väl snarare att du grytar in dig och bara kommer ut för mat ibland

  • Medlem
  • Vetlanda
  • 2009-04-20 19:04

demon snurrar i 30 min omg... testa

Hur mycket processor Reaktor drar beror väldigt mycket på patchen. Det finns allt från riktigt smala ensembler som ändå låter bra (i mitt tycke) till sånt som får även en modern dator på knäna utan större problem.

Överlag är det tyngre än jämförbara plugins, men å andra sidan är det inte för de jämförbara instrumenten som man ska skaffa Reaktor tycker jag. Det täcker alla vanliga och ovanliga syntesformer, det finns en uppsjö användargjorda ljud (betydligt fler än man har någon sportslig chans att komma igenom), Native Instruments egna bibliotek innehåller väldigt mycket godis, och vill man bygga så kan man bege sig ner på DSP-nivå om man så önskar.

Men lite grann kan jag tycka att titta på processorbelastningen är att se begränsningar i onödan; iallafall med dagens datorer. Det är inga problem att använda flera komplexa patchar samtidigt och i värsta fall går det ju alltid att frysa spår. Men Reaktor på en 2GHz iMac är definitivt inte begränsande, inte mer än vad tex en fullt utrustad Buchla 200e är. ("Vad menar du, har den bara 5 röster?" )

Sen kan det ju finnas skäl till att titta på Max/MSP eller något av de andra modulära programmen, men det är ju en annan fråga...

Japp.. det som talar till Reaktors nackdel är snarare gränssnittet, det börjar kännas rätt omodernt och klumpigt ibland. Hade hoppats på en version 6 vid det här laget, där man satsat på arbetsflödet och layout... viss eventhantering är också rätt märklig om man ska bygga sequencers och sånt kan jag tycka.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-04-20 20:44

Tankade ner demon och installerade, men får "vitskärmar", dvs fönster utan innehåll. Förstår inte varför. Någon som vet vad jag menar och har en lösning till hands. Tänkte kontakta AppleCare imorgon.

Gränssnittet kändes omodernt och klumpigt redan när version 5 kom.

Men jag håller med. Reaktors styrka är i mina ögon bredden, flexibiliteten och ljudkvaliteten, men att sätta ihop egna patchar är krångligare än hos konkurrenterna. Reaktor är mer av ett syntbyggarverktyg än en modulärsynt i arbetssättet - man kan inte spontanpatcha in ett filter på samma sätt som hos Clavia tex, utan det blir mer uppdelat i bygga vs spela.

Men det är ett fantastiskt (o)ljudsredskap, oavsett.

1
Bevaka tråden