Tack Ola för välbehövlig hjälp!
Jag har börjat arbeta med att få in en Filemaker Pro värdelista i ett statiskt HTML-formulär. Jag har en databastabell med personer. Dessa har bl.a. fälten "namn", "id" och "språk". Språk-fältet har kryssrutor där olika språkkompetenser kan klickas i. Jag vill sedan konstruera ett webbformulär som har ett fält kallat "kontaktperson". I det fältet vill jag visa alla personer ur min databas som har engelska som språkkompetens. Jag har skapat en självrelation i FIlemaker med ett beräkningsfält som har som beräkning: "engelska" och relaterar den till "språk" i två olika table-occurances. Jag testar att göra ett globalt fält som heter kontaktperson och tilldelar den en värdelista som visar namn på personer som följer relationen ovan. Det fungerar finfint så länge jag är kvar i FM.
Jag tog koden från sidan som du skickade med länken till:
<body>
[Inline: Database='your_database', Layout='your_layout', Show]
...
[/Inline]
</body>
Then, use following code to populate each pull-down menu with a value list.
<select name="Your_Field">
<option value=""></option>
[Value_List:'Your_Field']
<option value="[ValueListItem]">[ValueListItem]
[/Value_List]
</select>
Detta fungerade finfint. Haken var då att jag ville att Select-menyn enbart skulle visa relaterade värden (definierat i FM-värdelistan) och att en sak skulle visas i menyn (namn) och annat "value" skulle tilldelas fältet (id nummer). Jag hittade följande länk på ovanstående sida: http://www.lassosoft.com/Documentation/TotW/index.lasso?7350 . Den föreslår följande lösning:
Problem: Lasso does not include a function to generate value lists with differing value/text pairs. For example, Lasso can automatically generate this kind of HTML based on a value list ...
<option value="x">x
... but not this kind ...
<option value="x">y
Solution: create a calculation field in your FMPro database that creates the kind of HTML you need, then build a value list based on the calculated field.
For example, say you have a database with two fields. The first, which we'll call "id", is a serial number; the second, called "name", is the associated text name (obviously ;-). You then create a calculation field called "optionHTML" that reads like this:
"<option value=" & id & ">" & name
Afterwards, create a value list based on the "optionHTML" field (we'll call it "listOptionHTML". You can use the new value list in your Lasso files like this:
<select name=id>
<option value="">
[value_list: 'listOptionHTML']
[valueListItem, encodeNone]
[/value_list]
</select>
The resulting HTML might look like this:
<select name=id>
<option value="">
<option value=1>Text Line xyz
<option value=2>Text Line abc
</select>
Den verkade vara min perfekta lösning, men jag stötte på patrull.
Till att börja med är jag osäker på om inte databasen först måste påkallas i Inline-taggen som i det första citerade exemplet. Sedan får jag ett felmeddelande gällande taggen [valueListItem, encodeNone] som säger något i stil med: "expected end of tag but got "," instead". Testade då att sonika ta bort "encodeNone" från taggen. Då får jag upp formuläret, men själva menyn eller drop-down-boxen i formuläret är mycket kort och visar inga värden i sin meny. Har du någon idé om vad som kan ha gått snett?