Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Unik tråd: G2 Modular patch design By Odd Bob

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-04-21 19:56

Godkväll mina cybervänner!

Jag vet att det finns många trådar med G2 innehåll, men jag tänkte vara lite ego och dedikera en egen tråd till mina patchar. Min tanke är att bygga patchar, dela med mig av dessa och lägga upp lite ljudexempel. Jag tycker att andra trådar tenderar att tappa fokus på det som är intressant med G2an. Det blir lätt en massa snack om massa andra mojänger, vilket förpestar G2:trådarna lite (ty detta är en maskin utan motstycke). Denna tråd avser att enbart behandla G2:an som en grymmers ljudkranarmojäng och tanken är att visa hur sjukt fräna patchar man kan åstadkomma. Jag tänker mig tråden lite som att jag ger, ni tar, men inte tvärtom... Självklart vill jag ha feedback och självklart kan ni posta upp varianter av patcharna jag redan lagt upp, men gärna inte en massa nonsenspatchar... Härligt att vara självgod, det bjuder jag på... Hoppas att det är ok att jag tar mig friheten att låta mitt ego vara med i matchen lite.

Lägger upp en patch om en stund. Tänkte försöka att lägga upp 3-4 patchar varje vecka. Tänkte att diskutera lite runt hur jag byggt dem. Patcharna är helt ok att använda, men om ni nyttjar dem, nämn gärna SLP som inspiration... Hehe, forcerad reklam. Nåväl. låt oss börja äventyret mot härliga tider med mycket ljudpuleri...

jag väntar med spänning

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-04-21 23:06

Här kommer då ett litet smakprov. Lägger upp patcharna imorgon i ett litet paket. Ska renskriva dem bara och kommentera dem.

schysst !

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-04-23 11:06

Hej igen,

Dags för lite patchar då. När man är hemma och är sjuk får man tid att krana synth. Det är göttigt! Har satt ihop ett litet axplock av patchar. De är inte sorterade och inte heller speciellt dokumenterade, men de låter rätt ok. Hoppas ni kan använda någon av dem.

Basic_idea_ver1
Lite härligt elektro sådär. Ganska simpel patch men mkt välljudande. Testa att duplicera den nedre muxen och lägg till lite oscillatorer och koppla utgången från muxen till pitch in på de två "oscperc1" som ligger mitt i fönstret. Fina grejer händer.

Elvis_SlotD2
En lagom fet sequencer som kan modifieras via midi. Väldigt behändigt och kul att spela in en godtycklig melodi med. Tillverkades för att köra med enbart modularen under ett performance och få med en cyklisk melodi som ändrar skepnad.

Elvis_SLotD3
En något expanderad version av föregående. Ser nu att den inte är klar. Två uppsättningar sequencers finns, varav den högra ej är inkopplad. Men det är ju lätt gjort och vips har vi möjlighet att växla mellan två teman.

Jamorai_bass_3
Ja, vad ska man säga, en fet bas som låter hyffsat jyste.

MergePhatty_5
En fet patch för att götta sig lite med ett gammalt sound. Kan skruvas helt knas. Men kan verkligen låta monster. Har du fler röster i din G2 så kan nog denna patchen låta helt suveränt. Det gör den även med få, men tror den kan bli fet som fan i en expanderad maskin.

OddBobP100e
En härlig lite sak. Låt den rulla några taketer och det händer grejer. Härligt bakgrundsmys om inte annat.

ahh orkar inte skriva mer nu... Resten får ni utforska själva.

Ursprungligen av Odd Bob:

Hej igen,

Dags för lite patchar då. När man är hemma och är sjuk får man tid att krana synth. Det är göttigt! Har satt ihop ett litet axplock av patchar. De är inte sorterade och inte heller speciellt dokumenterade, men de låter rätt ok. Hoppas ni kan använda någon av dem.

Basic_idea_ver1
Lite härligt elektro sådär. Ganska simpel patch men mkt välljudande. Testa att duplicera den nedre muxen och lägg till lite oscillatorer och koppla utgången från muxen till pitch in på de två "oscperc1" som ligger mitt i fönstret. Fina grejer händer.

Elvis_SlotD2
En lagom fet sequencer som kan modifieras via midi. Väldigt behändigt och kul att spela in en godtycklig melodi med. Tillverkades för att köra med enbart modularen under ett performance och få med en cyklisk melodi som ändrar skepnad.

Elvis_SLotD3
En något expanderad version av föregående. Ser nu att den inte är klar. Två uppsättningar sequencers finns, varav den högra ej är inkopplad. Men det är ju lätt gjort och vips har vi möjlighet att växla mellan två teman.

Jamorai_bass_3
Ja, vad ska man säga, en fet bas som låter hyffsat jyste.

MergePhatty_5
En fet patch för att götta sig lite med ett gammalt sound. Kan skruvas helt knas. Men kan verkligen låta monster. Har du fler röster i din G2 så kan nog denna patchen låta helt suveränt. Det gör den även med få, men tror den kan bli fet som fan i en expanderad maskin.

OddBobP100e
En härlig lite sak. Låt den rulla några taketer och det händer grejer. Härligt bakgrundsmys om inte annat.

ahh orkar inte skriva mer nu... Resten får ni utforska själva.

Den zippen är tom?

haha när jag e hemma sjuk orkar jag inte starta grejerna ens.
ska se om jag får tid att kika på dom ikväll.

Senast redigerat 2009-04-23 11:40
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-05-05 23:15

Kvällens partypatch.

För er som suktar efter partyparty...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-06-08 22:49

Ett lagom sprakande alster... Lite digital störningar också... Lite synd.

Ursprungligen av Odd Bob:

Ett lagom sprakande alster... Lite digital störningar också... Lite synd.

Det var fint. Håller med om att det är lite trist med de digitala störningarna dock.

  • Medlem
  • Vetlanda
  • 2009-06-09 09:05

nej inte synd det var snyggt!!!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-08-11 13:00

Så, då var det dags med en ny patch då. Denna gång en patch som jag byggt och modifierat över en tid. Nu börjar den arta sig och den svänger faktiskt rätt fint om jag får säga det själv.

I korthet kan man säga att man har 8 operatorer att jobba med. Dessa är delvis kopplade i serie map FM-modulation. På så sätt kan man erhålla snygg "svans-modulation". Men varje operator kan flyttas i rytmen. Tillsammans med swing blir det svängingt värre!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-08-11 14:18

Gillar ljudbilden, men är det inte lite mekkigt och begränsande att bara kunna använda varje operator en gång per loop och att loopen bara är 8 steg? Men smaken är som....

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-08-12 03:22
Ursprungligen av kroffe:

Gillar ljudbilden, men är det inte lite mekkigt och begränsande att bara kunna använda varje operator en gång per loop och att loopen bara är 8 steg? Men smaken är som....

Bygg gärna en patch som möjliggör det du strävar efter

1
Bevaka tråden