- heinz_p
- Medlem ●
- Norrköping
Hej!
Har sökt runt lite i videoproduktionsforumet men inte hittat något rakt svar. Hoppas att få lite mer klarhet i denna tråden.
Sitter och jobbar med en film och har nu ungefär 30 GB klipp i .MTS-format. Detta format är dock väldigt svårjobbat i Premiere CS4 med den senaste versionen av MB Pro, alltså söker jag nu någon typ av konverterare som kan göra mitt liv lite enklare.
Helst skulle jag inte se att ett klipp som ursprungligen är 9 MB stor i .MTS-format blir 200 MB.
Har testat VoltaicHD, men det är alldeles för slött för att jag ska orka konvertera alla klipp.
Snälla bullen, hjälp mig. Vad finns det för lösning?
MVH
Henrik Petersson
Att filmen blir större efter konvertering är nog något du får leva med - just den hårda komprimeringen (och den komplicerade algoritm som behövs) samt det faktum att inte alla bildrutor finns "på riktigt" utan bara räknas fram matematiskt gör formatet kameran filmar med omöjligt att hantera ens för de snabbaste arbetsstationer som finns idag. Sök lite på AVCHD etc i inlägg av Zimmerman m.fl. Jag har fått höra att man skall konvertera till Apple Intermediate för att få ett format som är lätt att klippa i samtidigt som kvaliteten behålls. Tycker du filerna blir för stora - skaffa ny hårddisk!
(Bullen? Då måste du varit tre år eller så när Martin Timell et al gjorde ungdomsprogram i TV. Försigkommen unge, på min ära!)
Ja, att filmen blir större är jag helt på det gröna med. Det jag vill undvika är uppförstoringar med 20 gånger (i filformat alltså). Jag kan acceptera en viss kvalitétsskillnad, men givetvis vill jag själv kunna styra över detta i konverteringsprogrammet. Att betala en slant är inga problem, jag behöver bara tips på något som fungerar på riktigt. De demo-versioner jag dragit ner hittills (Xilisoft Video Converter samt VoltaicHD) har tagit för lång tid samt att inställningsmöjligheterna är begränsade.
OT: För att prata om bullen. Programmet sändes ända fram till 2000 och jag har flera minnen av mig, som liten, kolla på diverse avsnitt. Martin Timell var ju grym på den tiden:).
Det är ju det som är grejen med konsument-HD - att den är 20 ggr mindre jämfört med fullformat vid redigering. Vill man redigera i ett format som en dator som går att köpa för pengar klarar av får man helt enkelt bita i det sura äpplet och konvertera till exvis Apple Intermediate. Övriga slutformat är ju inget alternativ då de är lika stenhårt komprimerade och låter matematiken sköta bildinnehållet förutom någon bildruta per sekund. För att kunna klippa i sånt måste alla klipp och effekter kunna renderas i realtid - och det går nog inte med mindre än en 40 GHz MacPro med 64 kärnor...
Låter videoproffs som Zimmerman förklara bättre:
http://www.99.se/videoproduktion/249146-hur-redigera-h264-film.html
http://www.99.se/final-cut-pro-express/262694-mixa-dv-hdv-film.html
http://www.99.se/videoproduktion/246170-redigera-hd-i-nya-imac.html
OT: Min minnesbild av Bullen hör mer ihop med mitten - sent 80-tal... /OT Och redan då tillhörde jag inte längre målgruppen.
Tack för svar Johan_tanying!
Har kollat Zimmermans inlägg tidigare, och han sitter vekligen på väldigt mycket kunskap. Det är tveklöst!
Jag förstår, och har förstått, hur AVCHD-kameror fungerar sedan tidigare. Men frågan är fortfarande, hur komprimerar/konverterar jag det på bästa sätt? Vilka program rekommenderas?
OT: Det är inte lätt när man blir gammal;)
Säger bara Paillard-Bolex H8 med dubbel-8 smalfilm! Vevdriven. En bra glugg och du kan blåsa upp filmen till minst 16 mm.
Men annars: Kan inte gamla hederliga Quicktime player konvertera till Intermediate? Eller behövs månne QT Pro?
Arkiv -> Exportera -> Film till Quicktime-film -> Alternativ -> Ställ in -> Apple Intermediate Codec (i rullgardinsmenyn).
Jag ställer mig frågan varför AVCHD är så tungjobbat i Premiere eftersom den trots allt måste packa upp filen i något klippbart format. Är det så att Premiere's intermediate codec inte är så anpassat för det AVCHD formatet?
I vilket fall borde du väl kunna testa att exportera till Apples intermediate enligt förra inlägget och se vad du får ut, givet att Quicktime klarar av .MTS filen.
Har en liten PM-konversation med Zimmerman. Han är verkligen duktig!
Det får bli ett inköp av en extern FW-disk till helgen, ska ändå förbi Denver. Men frågan kvarstår, jag behöver ett snabbt konverteringsprogram (om det kostar en slant är som sagt inga probs).
Vad använder folk?
Edit: Quicktime accepterar inte .MTS-filer.
Glöm inte att tala om hur det gick - att ni småpratar via PM hjälper ju inte resten av 99-medlemmarna.
I vilket fall som helst kommer konverteringen att ta tid, mycket tid...
Och du har väl sökt på "MTS"?
http://www.99.se/videoproduktion/241137-mts-filer-hjaelp.html
http://www.99.se/videoproduktion/249624-hjaelp-med-rendering-i-vilket-filformat.html
Samt läst denna aktuella tråd: http://www.99.se/digitalfoto/263575-avchd-hur-ser-videofilerna.html
Vid inköp av HD-kamera i det här läget kan det väl vara läge att kolla upp vad det är för format på AVCHD-filerna. Det verkar som tillverkarna rör sig mot Quicktime-kompatibla format i alla fall. Jag har kollat lite på Sanyos "pistol" kamera som precis släppts. Vad jag förstår kan man spela upp filerna direkt i QT och därmed borde det gå att exportera till klippbart med den också.
Edit:
och då borde det funka att exportera enligt: Arkiv -> Exportera -> Film till Quicktime-film -> Alternativ -> Ställ in -> Apple Intermediate Codec som johan skriver ovan. Det tjusiga med detta är då att man slipper ta in en massa tredjeparts hack utan kan röra sig i Apple-land från ax till limpa. Konverteringen / upppackningen kommer väl dock ta sin tid.
Jag har nu PM:at med Zimmerman, läst en massa trådar och googlat in i oändligheten. Jag har lärt mig väldigt mycket mer om just AVCHD men har fortfarande inte hittat en bra konverterare.
Att kolla upp vad för format en kamera man tänkt köpa använder är en väldigt bra idé. Dessutom ska man läsa på och se hur man enklast importerar klippen innan man gör det på riktigt. Båda dessa punkter har vi varit slarviga med. Vi läste mycket på diverse kamerasidor innan inköp, och fick då uppfattningen om att HF100 skulle vara en väldigt bra konsumentkamera (vilket den är, men problemen med filformaten kvarstår).
Därefter har vi endast dragit över själva .MTS-filerna, inte hela mapp/filstrukturen från SD-kortet, detta har visat sig vara väldigt dumt. Bara .MTS-filerna kan nämligen inte iMovie läsa.
Läs följande tråd, där det tipsas om att man kan använda skivverktyg för att skapa en skivavbild av minneskortet, som både FC samt iMovie ska kunna läsa: http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=514751
Dessutom ska du se till att ha mycket diskutrymme. Gärna två externa FW-diskar såvida du sitter med en laptop (För att citera Zimmerman: "USB är för möss och tangentbord":D).
Det jag vill ha ut av en konverterare är att det ska gå att trimma klippen, plus att jag inte förlorar så mycket kvalité. Sen får det kosta vad det kosta vill, börjar bli less på riktigt nu:) Kom igen gubbar, någon måste ju känna till en bra?
Jag transfererar direkt från SD-kortet så klart - sparar inga .MTS-filer alls. Har man råkat ta över bara .MTS-filerna till hårddisken före transferering så kan man ju göra en filstruktur själv. Man skapar bara mappar som heter likadant som på SD-kortet (kolla på SD-kortet) och lägger .MTS-filen i denna egenskapade filstruktur. Sedan är det bara att ta in allt i t.ex. iMovie.
Tyvärr tror jag inte många går över till QT som filformat i sina produkter. Inom proffssektorn är QT standard, men inom konsumentsektorn vete fn. Det skulle vara vackert så klart.
Nå - Mac och iMovie/FCP/FCE tar in .MTS-filer från alla kameror värda namnet. Bara man gör rätt. Tredjepartslösningar äro icke nödvändiga.
När det gäller dessa "pistolkameror" är det på plats med en varning. Dom lirar ofta bara 30 fps. Detta material kan aldrig göras om till vårt 25 fps-format (Europa etc) utan vidrigt hackande. Det går aldrig att sända i Europa. Man kan inte göra en DVD/Blu-Ray för Europa. Man kan bara vara säker på snygg visning i datorer (som skiter i fps) - ingenting annat. 30 fps är USA, Japan och några till lååångt borta från oss.
När det gäller dessa "pistolkameror" är det på plats med en varning. Dom lirar ofta bara 30 fps. Detta material kan aldrig göras om till vårt 25 fps-format (Europa etc) utan vidrigt hackande. Det går aldrig att sända i Europa. Man kan inte göra en DVD/Blu-Ray för Europa. Man kan bara vara säker på snygg visning i datorer (som skiter i fps) - ingenting annat. 30 fps är USA, Japan och några till lååångt borta från oss.
Ja, vi har förstått att detta är lite problem. Lyckligtvis kommer våra produktioner i princip endast visas från datorer, har ingen förhoppning om att SVT kommer vilja komma åt det:)
Men det är bra att höja ett varningens finger till dom som är i köparplaner.
Jag transfererar direkt från SD-kortet så klart - sparar inga .MTS-filer alls.
Hej på dig Zimmerman!
Jag har samma fråga som strådskaparen och när jag skall importera de filmklipp jag filmat, in i iMovie, känns inte formatet igen, för det är så jag tolkar att de filer som ligger på kortet inte komms åt. Hur gör jag?
Mvh
Ricard
Smooth Zimmerman, ska testa det med filstrukturen så fort kameran är hemma igen.
Jag kan dock ha funnit en lösning. Testade, bara på skoj, för att se hur det fungerar att exportera .mts-filen direkt från Premiere. Eftersom jag fortfarande tänker i CS3-banor så kom jag på först nu att det finns ett eget program integrerat i CS4-suiten som heter Adobe Media Encoder. Den verkar dessutom göra jobbet, konverterade just om några filer med MPEG2, preset: HDTV 1080i 29.97 fps HQ. Filerna blir inte allt för stora, det går att redigera i Premiere efter konveretering utan problem och dessutom är inte kvalitén allt för dålig.
Ska kolla runt lite på olika format att konvertera med för att se om det finns något bättre. Återkommer.
Jag har ångrat mig gällande konverteringen till MPEG2. När det är konverterat en gång är fortfarande kvalitén bra, men efter redigering och när det är dags för export så blir kvalitén grymt dålig. Därför har konverteringen av i princip alla klipp till MPEG2 varit förgäves. Lär er av mitt misstag:)
Nu har jag precis blivit klar med att köra allt till Quicktime, Apple Intermediate Codec..och det tog tid, men det lär det vara värt.
Dessutom är Zimmermans råd taget. 1 TB extern FW-800 är inhandlad och den fungerar ypperligt!
Elgatos pryl erbjuder ju hårdvarukonvertering vilket inte behöver betyda en kompromiss med kvalitet mot snabbhet.
Frågan är ju - kan den konvertera AVCHD till Apple Intermediate?
Elgatos pryl erbjuder ju hårdvarukonvertering vilket inte behöver betyda en kompromiss med kvalitet mot snabbhet.
Frågan är ju - kan den konvertera AVCHD till Apple Intermediate?
Bumpelibump... Någon som vet något mer om Elgatos (eller annan tillverkares hårdvarukonvertering av AVCHD i praktiken?
"mpeg streamclip" är ett program som är gratis och som fått mycket cred.
Det är till och med snabbare än Final Cut Studios Compressor på att konvertera.
"mpeg streamclip" är ett program som är gratis och som fått mycket cred.
Det är till och med snabbare än Final Cut Studios Compressor på att konvertera.
Snabbhet säger inte mycket. Det går alltid snabbt att få ut skit, frågan är hur bra det blir.
Snabbhet säger inte mycket. Det går alltid snabbt att få ut skit, frågan är hur bra det blir.
Nej, det har du rätt i.
Det var därför jag önskade att du läste min kommentar om snabbhet i relation med meningen ovanför: programmet har fått mycket cred.
Lämnar inga egna intryck eftersom jag inte haft anledning till att använda det själv. När jag skriver "cred" i det här fallet skall det läsas som "av yrkesfolk". Folk som lever av på sin filmproduktion.
Sen är ju en ProRes-fil det den är, oavsett vilket program som tryckt ut den.
Hastigheten med vilken en fil komprimeras beror på inställningar man gör - och CPU-kraft. Ställer man in exakt samma bitrate etc med olika mjukvaror - och kör alla på samma burk - så är hastigheten och resultatets kvalitet förvånansvärt lika mellan dom olika programmen. Det är ren matematik och CPU'n säter gränserna på antalet matematiska beräkningar per sekund.
Det finns mjukvara med exklusiva och dyra algoritmer för t.ex. mpeg4/H264 och dessa påstår ge ett synbart bättre resultat på exakt samma bitrate. Dessa mjukisar är det dock inte vi talar om här och dom sitter oftast i burkar - hårdvarukopplade - används vid spelfilmskomprimering och broadcast och kostar en mille och uppåt.
För oss dödliga gäller det att hitta den mjukis man trivs med helt enkelt. Som passar ens workflow.
MEN FÖR HELVETE IDIOTJÄVLAR
(Nej, jag brukar inte bli så arg men nu blir jag det, trots mina tusentals inlägg här)
Man snor inte en tråd som ett halvår gammal, det gör man bara inte.. Moderatorer borde också ha bättre hut och i så fall stänga den. Att man ska behöva läsa datum på varje jävla tråd gör mig helt rasande då man i så fall försöker formulera ett svar på en tråd som är löst sedan länge. VET HUT!
MEN FÖR HELVETE IDIOTJÄVLAR
(Nej, jag brukar inte bli så arg men nu blir jag det, trots mina tusentals inlägg här)
Man snor inte en tråd som ett halvår gammal, det gör man bara inte.. Moderatorer borde också ha bättre hut och i så fall stänga den. Att man ska behöva läsa datum på varje jävla tråd gör mig helt rasande då man i så fall försöker formulera ett svar på en tråd som är löst sedan länge. VET HUT!
Jag håller helt med dig. Men nu är det inte på detta sättet forumet modereras. Det finns t o m fyra-fem år gamla klibbiga som inte uppdaterats och moderatorer som hänvisar till att frågor skall fortsätta i lika gamla trådar. Ett halvår? Det är ju nästan nytt.