Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp med inspelning!?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skövde
  • 2009-04-29 10:55

Har nyligen införskaffat mig en xiosynth som jag börjat leka med men jag har ett problem.
Har använt synthen tillsammans med Sonar och försökt spela in lite.

Jag har använt xiosynthens interna synth när jag lagt midi-spår och detta har fungerat bra.
Men när jag vill lägga nästa midi-spår med ett annat synthljud så ändras det tidigare inspelade spåret till samma ljud.

Hur gör jag för att få kvar det jag spelat in så att det inte ändras så fort jag byter ljud på synthen?

Du är ute efter någon som heter multitimbralt läge, har aldrig använt Xiosynth så jag vet inte vad den klarar eller hur den fungerar. Men kolla manualen, du vill kunna få den att spela olika patchar på olika MIDI kanaler.

• Medlem
  • Skövde
  • 2009-04-29 11:40

Precis:) det är det jag vill!
Hittar tyvärr inget i manualen. Någon annan som vet hur man gör?

Den verkar inte vara multitimbral, så du kan nog tyvärr bara få den att spela upp ett ljud samtidigt.

• Medlem
  • Skövde
  • 2009-04-29 11:56

Okej, tråkigt!
Men går det få det tidigare ljudet inspelat på något sätt, kanske som audio, så att jag kansk spara det och sedan jobba vidare på nästa ljud?

• Medlem
  • 2009-04-29 12:14

Du får spela in det som audio. Via ljudkort och sådant då.

Xiosynth är väl både synth och ljudkort? Den är i alla fall inte multitimbral. Spela in den som audio i Sonar och ratta vidare. Eller använd softsynthar till de andra ljuden så får du mer flyt i låtbyggandet. Eller både och.

Xio synthen skickar ljud via usb. Så när du spelat in ett midi spår som du är nöjd med så får du ställa dig på ett audio spår och välja Xio synth som källa sen är det bara att trycka rec. Upprepa med nästa
ljud/midi sequence.

• Medlem
  • Skövde
  • 2009-04-29 23:01

Tack Schlachthof!:D
Ska prova detta så fort jag har kollat mig själv i ögonlocken en stund.

• Medlem
  • Skövde
  • 2009-05-07 00:26

Fungerade förträffligt bra! Tack så mycket!;);)

1
Bevaka tråden