Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Acidlab baseline

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej. Jag skullle gärna villja ha en recension på acidlab baseline av någon som har prövat den. Hur den funkar som tb303 substitut/emulation i synnerhet, såklart.

Jag har aldrig haft eller provat en riktig TB-303 men jag har en Acidlab Bassline 2. När jag jämfört tester osv enligt min uppfattning så låter acidlaben liksom argare(mer hårdrock) och en TB-303 kan låta snällare och mjukare(pop) hur man nu ska förklara... Accenten på Acidlaben är rätt skum också. För på 303an ändras väl karaktären på accenten ju högre accentpoten står? På acidlaben har accenten alltid samma karaktär bara volymen ändras när man vrider upp accentpoten. Svårt att förklara, lyssna på ljudexempel! Acidlaben är iallafall bra för hårdare musik IMO

Jag hade en Acidlab Bassline MkI ett tag men gillade den inte. Tyckte den var lite pillig att programmera och kändes inte så gedigen.
Jag skaffade den för att slippa dra med min TB på konserter. Det visade sig att Bassline inte har lika många oktaver som TB så jag kunde inte översätta mina patterns från TB till Bassline.

Här ligger ett klipp när jag A/B-kör den mot mina TB's och Audiorealisms fantastiska mjukvaruemulering:
http://www.youtube.com/watch?v=hwOQvCm2oK0

Hur är det med sequencern där nu, har för mig att den var konstig/annorlunda på något sätt, vad gäller valet av patterns när den är igång?

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2009-05-06 07:50

sequensern på mk1 är väldigt enkel och begränsad men synt-delen i sig låter bra.
mkII har däremot 5 oktaver i sin sequenser och går att mer mer vettiga saker med.

(sålde min till outshape)

VJ: fick min bassline att låta så här: easy acid
(ligger länkad från acidlabs hemsida)

olle: på mkI:an så är valet lite skumt. den väntar inte
ut stegen utan hoppar direkt till nästa valda pattern.
vet inte hur det är på mkII:an men det tänkte jag
ta reda på sen när jag köper en....

1
Bevaka tråden