Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vill ha en logga inbränd i filmen? Hur gör jag?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan!

Håller på med en lite reklamfilm på skoj och det får liksom inte kosta mer pengar utan jag använder det jag har. Med andra ord en iMac eller MacBook PRO en HD kamera och iMovie. Jag kom på att det skulle vara snyggt med logga inbränd i filmen vilket jag inte kan förstå hur man gör? Sedan så undrar jag också om det finns något trix för att kunna få ut så bra kvalité på filmen som möjligt? Just nu exporterar jag från iMovie i största storleken men finns det någon bättre sätt för kvalité bli tyvärr inte 100.

Kan någon hjälpa mig med tips om hur jag ska få in en logga i filmen? och hur jag får kvalité bättre?

Tacksam för hjälp
//Svante

• Medlem
  • 2009-05-02 18:34

Logga
[1] Gör en genomskinlig gif (eller var det PNG?) i samma storlek som filmen (pixlar höjd x bredd) och placera loggan på "rätt" plats i den.

[2] Slå på avancerade verktyg under inställningar i iMovie.

[3] Dra bilden från Finder in i tidslinjen i första filmsekvensen. Välj "Cut out" eller vad det står i pop-up-rutan som kommer fram.

[4] Dra i tidslinjen för rätt start till slut

PS
Jag får det själv inte att funka på iMovies jordglobsresor.

Senast redigerat 2009-05-02 21:39
  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2009-05-02 22:32

Eftersom gif inte stödjer transparens på det sättet så sätter jag min högra hand på PNG

Hur gör jag en PNG?

/Newbee

• Medlem
  • 2009-05-04 09:54

Valfritt bildbehandlingsprogram (ex Photoshop). "Spara som" PNG.

Jag kör med targa i dessa fall. 32-bitars targa. Av gammal vana - förr var det mest targa som gällde för alfakanal (transparens) inom pro-video (man tog filen till extern videoutr. t.ex. en videomixer eller specifik "logo-burk" i racket...det gör man nog idag också föresten). Nuförtiden går det nog fint med Photoshop-fil så länge man är inom OSX eller Win. Eller varför inte tiff? Har ju också transparens....Nå, jag VET att targa funkar fint i Final Cut i alla fall. Och PS-filer med trasparens också.

Okey, nu har jag löst det problemet men nu är det så att jag har texter redan innan inlagda i filmen, detta gör att de inte kan samsas med loggan... Vet ni hur man löser det?

• Medlem
  • 2009-05-04 17:30

Lösning 1 (den sämre): Flytta på texterna.
Lösning 2 (den bättre och enklare): Ändra position på loggan i PNG-filen efter nyvunna kunskaper och dra in i iMovie på nytt.

Ursprungligen av DrDip:

Lösning 1 (den sämre): Flytta på texterna.
Lösning 2 (den bättre och enklare): Ändra position på loggan i PNG-filen efter nyvunna kunskaper och dra in i iMovie på nytt.

Nej men det är inte riktigt lösningen. Det är INTE på samma plats på skärmen utan de kan inte samsas på tidslinjen, det är mitt problem...

Finns det någon lösning?

• Medlem
  • 2009-05-04 20:36

Hoppas du får bättre lösning än "den sista utvägen": spara filmen som DV. Importera som nytt projekt och lägg på logotyp-lagret. Tyvärr har jag ingen bra lösning. För lite erfarenhet.

Ursprungligen av DrDip:

Hoppas du får bättre lösning än "den sista utvägen": spara filmen som DV. Importera som nytt projekt och lägg på logotyp-lagret. Tyvärr har jag ingen bra lösning. För lite erfarenhet.

Slutet bli så att jag fick gör som DrDip sa: göra färdigt filmen, exportera. Sedan importerna igen. Sedan la jag på en PNG bild som jag gjort med loggan i högra hörnet.

Tack för hjälpen
//Svante

1
Bevaka tråden