Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac-dos/mac-BIOS

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Av misstag, efter omstart pga en krash, kom en svart skärm med några textrader som jag inte kommer ihåg upp. Detta skedde när jag väntade på att den vanliga gråa skärmen, som brukar komma upp när man startar en mac, skulle dyka upp.

Det man kunde göra i detta "svarta" läge var att skriva in kommandon som i DOS ungefär. För att fortsätta med uppstarningen skulle man skriva "reboot" eller nåt liknande.

Efter att jag skrivit "reboot" en gång kom aldrig denna svarta skärm upp igen.

Det enda jag tror att det kan vara är att jag av misstag kommit åt BIOS:en till mac.

Någon som upplevt något liknande?

Körde på en PBG3 bronze utan FW.

/Christofer Stegmayr

[ 17-12-2001: Meddelandet ändrat av: cstegmayr ]

• Medlem
  • 2001-12-17 21:35

Kör du OS X?
Om du gör det var det OS X som krashade och du fick se det bakom fasaden. Det ser ut som linux ungefär...

• Oregistrerad
  • 2001-12-17 21:39

Du skriver inte vilket system du kör men jag har råkat ut för samma sak EN gång. Kommer inte ihåg vilken dator det var men det bör ha varit en PM 7600 tror jag med system 8 - 8.6 Det var ett tag sen och jag minns inte så mycket mer om det. Man får väl vara glad att det bara har hänt en gång.

Ja, just det. Jag glömde det viktigaste...

Jag körde mac os 9.0 då det hände så det var då inte något unix skal.

Verkar påminna om det man får fram då man slår "kommando-stäng av"

Ja just det...
Stäng av kommandot förr i tiden när man var tvungen att stänga av datorn på en knapp.

"Nu kan du stänga av din macintosh"

Det liknade faktiskt det. Men man kunde alltså skriva in kommandon.

Ja just det...
Stäng av kommandot förr i tiden när man var tvungen att stänga av datorn på en knapp.

"Nu kan du stänga av din macintosh"

Det liknade faktiskt det. Men man kunde alltså skriva in kommandon.

commando-power funkar väl fortfarande, men svart e den inte. Låter inte heller som Open Firmware, för den e ju vit.

Det är Open Firmware...

Citat:

Skapades ursprungligen av: Micke W:
Det är Open Firmware...

Ser Open Firmware olika ut på olika datorer? På min dator (geige G3) är texten svart på vit bakgrund och inte tvärt om.

Man kan starta upp i Open Firmware på vissa datorer genom att hålla ner O och F under uppstart.

Äpple-alt-O-F
De fyra ska man hålla ned. Open Firmware kan ha svart bakgrund har jag för mig ja. Annars kanske det är Mac OS X:s Single-user läge som du syftar på. Den har svart bakgrund.

I Open Firmware kan man ha mycket roligt. Som till exempel att resetta Firmwaren. Det kan vara underbar medicin till din Mac.
I Firmwaren lagras referenser till all periferiutrustning som varit tillkopplad sedan senaste firmwareuppgraderingen (rätta mig om jag har fel, men jag är ganska säker) och det kan strula till det en hel del.
Att restetta firmwaren är dock inte att rekommendera ifall du inte har kunskaper inom området, eftersom en felskrivning kan förstöra firmwaren. Med det innebär att du kan få spendera oräkneliga timmar med att lösa det problemet.

[ 18-12-2001: Meddelandet ändrat av: - Daniel Eriksson - ]

• Medlem
  • Borås
  • 2001-12-18 16:54

Är det någon som vet var man skaffar sig bättre kunskaper på detta område?
/ola

Ja, det var nog firmware som jag kom åt.
Måste testa det där med äpple-alt-O-F. Jag skulle också vilja lära mig lite mer om firmware, det kan komma till användning.

/Christofer Stegmayr

>Ola
"Är det någon som vet var man skaffar sig bättre kunskaper på detta område?"

Apple har några introduktions sidor till Open Firmware och Forth på sin
utvecklarsajt.

Open Firmware används ju i många olika maskiner. Du kan läsa mer på http://www.openfirmware.org/

En av de bästa sidorna är Open Firmware Working Group´s hemsida.

[ 06-01-2002: Meddelandet ändrat av: thevil ]

1
Bevaka tråden