Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad krävs för fungerande geotagging utomlands?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Var på en rundresa i Thailand och Kambodja under våren. Fotade för det mesta med min vanliga digitalkamera, men jag tog en hel del bilder med iPhonen för att få lite bilder med geotags.

Till min förvåning märker jag när jag lägger in bilderna i iPhoto att inte en enda bild har blivit geotaggad. Vad krävs egentligen för att man ska få bilderna geotaggade?

Jag hade stängt av data roaming, men jag hade 2G påslaget. Hur funkar A-GPS egentligen?

• Medlem
  • International user
  • 2009-05-03 20:36

De kanske är geotaggade om du lägger upp dem via picasa??

http://googleearthuser.blogspot.com/2008/11/geotagging-iphone-photos.html

Har du sökt på "geotagging iphone photos"?

Här är en diskussion om koordinater i iphoto:

http://www.mactelchat.com/tips-n-tricks/238-enable-hidden-iphoto-google-maps-geotagging.html

Mig veterligen borde basstationstrianguleringen ha funkat trots att dataroaming var avslagen. Men i sista hand kan ju faktiskt gpsmottagaren ta fram en position utan hjälp av den del av assisted gpsfunktionaliteten som innebär att mottagaren får hjälp via triangulering att bestämma en ungefärlig position. Du kollade förmodligen ändå ngn gåmg då och då i google earth att gpsen var med.

• Medlem
  • Skövde
  • 2009-05-03 20:50

Jag har provat i iPhoto -09.. Där har det funkat bra.

• Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2009-05-03 21:43

GPS-mottagaren är sjukt långsam på att få låsa (få "fix") om den inte får hjälp av mobilnätet. Det kan helt enkelt vara så att du inte har hunnit få tillräckligt god mottagning.

Och med "sjukt långsam" menar jag att det kan ta ett par minuter av stillastående innan den låser. Ännu längre tid kan det ta om du har rest långt eller det har gått lång tid sedan du hade god mottagning senast.

Självklart är det ännu svårare att få mottagning om du inte har fri sikt åt flera håll utan endast rakt uppåt, tex på en gata med höghus. Eller i tät skog.

Så mina pengar satsar jag på att GPS:en helt enkelt inte har haft möjlighet att lägga in någon positionsangivelse i filerna. Vill du kontrollera det direkt i metadatan rekommenderar jag gratisprogrammet Reveal: http://albumshaper.sourceforge.net/

Av mina 102 bilder så har inte en enda GPS-koordinater. Vet att jag tagit ett flertal med full täckning. Kan ju vara så att jag har tabbat mig och också slagit av Location Services Men det är inget jag gjort medvetet. Jaja, skit också...

• Medlem
  • International user
  • 2009-05-05 09:43

Kan man kolla att geotaggingen av foton funkar genom att kolla på iphonen - eller kan man lägga upp ngn bild på nätet med telefonen och kolla där?

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-05-05 10:37
Ursprungligen av jonasolof:

Kan man kolla att geotaggingen av foton funkar genom att kolla på iphonen - eller kan man lägga upp ngn bild på nätet med telefonen och kolla där?

Du kan göra CMD-I på bilden i iPhoto. Tex.

• Medlem
  • International user
  • 2009-05-05 22:26
Ursprungligen av frazze:

Du kan göra CMD-I på bilden i iPhoto. Tex.

Gör man inte CMD från en annan dator kopplad till iphonen? Jag menade direkt i iphonen, untethered.

1
Bevaka tråden