Touch Arcade har en video av spelet (och text förstås): Cyan's 'Myst' for iPhone Brings Back Memories
Det är på hela 700 MB och kräver 1,5 GB ledigt för installationen. Som jag förstår det fungerar pekgränssnittet utmärkt. För den som spelade Myst när det begav sig ska man dock veta att man inte kan få tips om klickbara ytor på samma sätt som i originalet (ett klassiskt sätt att hitta ledtrådar i Myst var att föra muspekaren fram och tillbaka för att se när den ändrade utseende vid klickbara ytor).
Jag är verkligen ingen gamer, men Myst har en speciellt plats i mitt hjärta. Jag minns hur totalt uppslukad jag var av den spännande (och ibland nästan skrämmande) öde världen som man befann sig i (och frustrationen när man inte förstod hur man skulle lösa vissa pussel). Och ljudet. Halva grejen med Myst är ljudet tror jag.
Undrar hur de som aldrig spelat Myst uppfattar spelet idag? Det är ju bara stillbilder till allra största delen, så det känns nog lite förlegat tekniskt sett. Men spelglädjen borde ju finnas där ändå tänker jag mig...
För den som inte känner till historien så var Myst ett revolutionerande spel på sin tid och otroligt populärt, faktiskt historiens mest sålda spel på sin tid.