Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

App för att hålla reda på lagersaldo?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har letat som en tok, men inte funnit vad jag behöver! Så jag kollar med er!
--
Jag letar efter en applikation till iPhone som jag kan mata in vilka saker jag äger/har (i mitt fall ljud och ljus-prylar), och sedan när en kund hör av sig, kolla om sakerna är upp bokade ett visst datum, och även vad slutpris blir.?

Just nu använder jag mig av iCal och synkar mot iPhonen. Det fungerar sådär, men inte riktigt som jag vill ha det.
Jag vill kunna specifiera att: högtalare nr1 kostar *blabla* kr/dygn.

Så egentligen vill jag ha en smartare kalender som jag bara kan gå in på ett datum, lägga till dom saker kunden vill hyra, och få upp ett totalpris. Och när en pryl är upp bokad, så kan jag ej boka denna igen samma datum!

Om det nu är möjligt att ha programmet uppkopplat mot en server eller liknande och köra samma program på flera iPhone, med samma lagersaldo, så skulle det var guld!

Någon som har sett något liknande? Eller det kanske finns någon som är en jäkel på att bygga App's?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-05-04 18:23

Inte dumt! Men ser ju helst att det redan finns något "klart", ingen som vet någon bokningssystems-tillverkare som har iPhone stöd eller så?

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2009-05-05 20:53

Bento borde funka för ändamålet. Finns ju numera även till iPhone.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-05-05 22:35

Vore kul att veta om Bento löste problemet

Ska ta hem test versionen.. hör av mig med resultatet!

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-05-05 23:06

Webapp med PHP och SQL? så kan du enkelt komma åt via dator också

Testade just Bento, inte riktigt vad jag är ute efter.

Just grejen att jag vill kunna ha det som en egen liten personlig "webshop" för uthyrning vill inte riktigt fungera i Bento..

@Csoft
Du har inget tips på hur det skulle kunna gå till? Eller det kanske finns något liknande redan?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-05-06 00:04

Min tanke var att programmera med hjälp av PHP och SQL. Hur man gör detta behöver inte vara så svårt som det låter. Det finns jättebra guider på bla. idg.se för oss som inte är programmerare.

Ge det en helg så har du problemet löst tror jag

Jag ska ta och kolla upp det (också)!

Är det inte så svårt så borde det ju inte vara några problem!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-05-06 11:40

Det går nog fortare att hitta ett lagom stort bokningssystem som passar dina behov, eller att göra något i Filmaker/ Bento (har inte testat Bento själv). Först måste du tänka ut vilka databaser du ska ha och hur de ska relateras. Att sedan sitta ner och lära sig php/mysql från grunden tar mer än en helg, och du har ju en uthyrningsverksamhet som du behöver hålla igång också väl?

Ett web-baserat bokningssystem som du når från iphonen tar dig halvvägs (men kräver en server någonstans). Pris-funktionen kanske du till att börja med kan ha vid sidan om i en databas?

Här en tråd med två exempel på bokningssystem med web-gränssnitt.
http://www.99.se/webdesign-utveckling/94069-enkelt-bokningssystem-schema.html
Leta vidare och rapportera gärna om du hittar något du tycker om!

1
Bevaka tråden