jag behöver också ominstallera systemet, men har en del program som jag inte har installations-diskarna till. hur gör jag för att spara kvar dessa, att använda arkivera och installera är väl ett alternativ, men då får jag inte en fräsch disk. om jag gör en arkivera och installera, är det bara att dra programmen från den "gamla" programmappen till den nya då eller? och om jag gör en radera och installera, vilka filer utöver själva programfilen behöver jag ta backup på?
Oj, nu leker vi "Twenty Questions...", OK...
Arkivera & Installera skapar en mapp med gammalt system, du kan flytta över dina saker i lugnt tempo.
Det är den sista frågan som är klurig; här finns ett par alternativ för program hur de installeras
1) Du har allt i programikonen
2) Programikonen + ngn liten plist-fil som ligger i
om programmet är installerat för DIN användare (motsvarar ~)
~/Bibliotek/Inställningar (~/Library/preferences på Engelsk maskin)
Om programmet är installerat för ALL användare
/Bibliotek/Inställningar (/Library/preferences på Engelsk maskin)
För att ytterligare vela till det KAN du ha en mapp med Programnamnet eller Tillverkaren och där inne sedan en plist - den måste ligga på samma ställe sedan igen...
~/Bibliotek/Inställningar/Aspyr/Good-Or-bad/Preferencefiles/goodorBad.plist
Sedan kan det finnas lite "skit" spritt i biblioteket "Application Support"
Som sagt, det är ett pill... men gör du en ordentlig koll innan så borde ju även en radera& installera fungera
Sedan kan man ju undra med, vad händer om man saknar en fil? Tja, är det en plist-fil kanske de inställningar du kan göra i programmet går åt pipan. Det händer kanske ingenting, programmet kanske inte kan starta... vad som helst med andra ord...
Du kan ju ha stödbibliotek (ex dass-stolar och kylskåp till ett CAD-program), loopar till Gagageband.
Det kan vara värt att kolla upp om du kan komma över skivorna igen och installera om programmen....
Hur komplicerat det hela blir varierar ju med komplexiteten på programmet; Photoshop CS4 är dömt att misslyckas pilla med på det här sättet. Sharewarespelet "Snood" - inga större problem....