Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Midi Y-split kabel!

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nån som vet om man kan köpa sånna här i Sverige?

Har nog sett men det var ett tag sedan.
Själv byggde jag denna typ av passiv split för 100år sedan i en box med 8 ut innan en A880 köptes...A880 är nästan optimal.... http://erikhall.mine.nu/~ronny/a880/a880.htm

A880 verkar för hitech för mig.
Jag vill bara lösa att kunna ha midiklav och dator inkopplad på samma midi in. vilket iofs skulle funka om klavet har USB... hmm... kanske är överflödigt.. ?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2009-05-07 14:01

Du är medveten om att du kommer bara kunna använda en sån kabel för att koppla en midi ut till två midi in, inte för att koppla två midi ut till en midi in. Alltså du kan inte mixa ihop midisignaler som audiosignaler.

Hmm.. så det funkar itne säger du ? Varför inte det ?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2009-05-07 23:41

Midi är ett digitalt protokoll så om du vill "mergea" två signaler så måste du ha en liten mikroprocessor som ser till att midikommandona kommer i rätt ordning och inte krockar.

Iofs så kan det tänkas funka så länge du inte skickar från båda utgångarna samtidigt, då lär det blir knas. Men du bör ändå ha några motstånd och grejer i, man ska aldrig koppla ihop två utgångar direkt, oavsett om de är analoga eller digitala.

1
Bevaka tråden