Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skillnaden mellan konsumentkamera och D60/D90?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag går i tankarna över att köpa en ny digital systemkamera, troligen antingen Nikon D60 eller D90. Jobbar själv mycket med retuch och bildbehandling så det känns naturligt. Dock har jag en fråga angående kvaliten på dessa.

Hur pass stor skillnad är det på ett standard foto från låt åt säga en konsumentkamera i 3000 kr klassen jämförbart med exempelvis Nikon D60/D90? Är det en väldigt klar och tydlig kvalitéskillnad? Måste man kunna "jävligt" mycket om själva kameran för at uppnå en klar skillnad mellan dessa kameror och "konsument kamerarorna"? Ger det en tydlig skillnad på bilder om man bara knäpper så att säga defult? Hur pass bra bilder kan man uppnå grundläggande som novis med dessa kameror?

Jag känner mig inte jätte haj på att manövrera en systemkamemra utan vill lära mig på sikt. Det som är viktigt är som sagt att jag ser en tydligt kvalitéskillnad till att börja med.

Jag retuchar rätt mycket som sagt men vill ha så pass bra ursprungsbild som bara mäjligt.

Skulle vara jäkligt kul med ngn sajt som testat detta på ett bra sätt.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2009-05-10 13:25

Det är lättare att få till "suddig bakgrund" med en systemkamera tack vare den större bländaröppningen (speciellt om du köper till extra objektiv, men även med standardobjektivet).

Dessutom har systemkameror bättre brusegenskaper eftersom sensorn är flera gånger större. Det gör att man kan ta bilder vid sämre ljusförhållanden (t.ex. ISO 1600 brukar bli rätt ok, vilket det inte blir med en kompaktkamera).

Ett alternativ är att köpa D40, som håller på att fasas ut. Den kan du hitta för under 3000 kr lite här och var!

D60 o D90 är ju konsument kameror.

D60 är en enkel systemkamera för den som vill ha lite mera möjligheter än med kompakt kameran.
Men trots det är den för enkel för den fotointresserade som vill ställa in mera saker och snabbt vill komma åt dem utan att knappa runt i menyer.

D90 är för den fotointresserade konsumenten.

Visst är det bild kvalitetskillnad på kompakt o systemkameror.
Inte som dag o natt men det brukar bli skarpare och bättre färger. Sedan är det lättare att få till en bra bild under svåra förhållanden.
Suddig bakgrund alltså kort skärpedjup blir nog svårt med ett kit objektiv men med nikons fasta 50mm 1:8 då går det fin fint.

Är det högsta kvalitet som gäller är det bara raw format som gäller.

Vill du lära dig om fotografering. Surfa in på fotosidan.se klicka på artiklar och fotoskolan. Där lärde jag mig en hel del. Jag använder D80 och är mkt nöjd.
Där finns även flera forum som kan vara intressanta för dig tror jag.

D300 för runt 16000kr då har vi nog lämnat konsumet klassen och kommit till entusiast avdelningen. D700 kostar bla bla bla......

• Medlem
  • International user
  • 2009-05-10 13:53

Ett snabbt, övergripande svar: Skulle säga att generellt sett så kommer det att vara viss skillnad, men detta beror också mycket på ljusföhållanden etc när du tar bilen samt (som du frågade) hur bra man är som forograf. Det bästa är om skulle kunna testa (som vanligt). Skulle gissa att i bra och jämna ljusförhållanden är skillnaden ganska liten, beroende på kamerakvalite. Ju större bilen ska vara i slutet desto viktigare är det att bilden blir bra.

Använder själv Canon men skulle säga att exponeringsmätningen är bättre på en D60/D90 gentemot en kompaktkamera. Andra fördelar är att (beroende på objektiv) ljusintaget är bättre på en systemkamera. Du har också mycket större valmöjligheter med en systemkamera vad det gäller objektiv, blixt etc vilket kommer att påverka bildkvaliten.

Det kan också vara bra att fundera på var (i vilka mljöer) du vill använda kameran. En sytemkamera syns bra och tar mer plats. Det finns även kompaktkameror som vänder sig till mer seriösa fotografer,det kan kanske vara värt att fundera på en sådan också.

Den överlägset största skillnaden är snabbheten i fokusering. Till och med de bästa kompaktkamerorna är markant långsammare än den billigaste systemkameran. Det i sig gör det lättare att få till bra bilder i t.ex. dåligt ljus. Sedan är som sagt brusegenskaperna också klart bättre, optiken (tom de billigaste kitobjektiven) klart bättre, du kan få kort skärpedjup osv osv.

En systemkamera kräver dock mer och för att få ut det mesta av den måste du lära dig den åtminstone något så när. Men det är å andra sidan inte särskilt svårt...

D40/D60 har ingen motor för Autofocus inbyggd i kamerahuset utan måste förlita sig på att man har motor i objektiven.

Detta gör att all gammal optik som man kan köpa begagnad faller bort - om man vill ha AF.

Vidare gäller den gamla vanliga regeln, köp ett hus - men lägg de stora pengarna på bra glas.
Det objektiv som följer med är oftast lite halvbra.....

1
Bevaka tråden