Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Enkel, billig och tjusig sampler?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej! Jag är ny här på forumet, trots att jag varit registrerad i ett antal år så har jag inte rört min anvndare. Jag ber om ursäkt om det finns en liknande tråd osv, hänvisa gärna till den isåfall!

Jag undrar om någon här har lite koll på samplers och liknande maskiner. Jag är väldigt ny på området men tror att jag vet ungefär vad jag vill ha. Någon form utav loop-instrument, alltså en sequencer vore bra. Och en rimligt minne. Jag sysslar mest med ljudkonst och brusig musik, så det är inget 999-stämmigt verk som ska skrivas. Uföröligare än såhär jag jag nog inte formulera frågan.
Tack på förhand mvh jordleksaker!

• Medlem
  • Göteborg
  • 2009-05-13 16:46

En korg ES-1 kanske skulle passa?

• Medlem
  • Karlstad
  • 2009-05-13 17:27

Instämmer med makari, dock kan minnet kanske vara lite litet. Korg ESX-1 är väl tänkbar då också kanske?

Mest pang för pengen borde väl någon bedagad supersampler vara? Typ en Emu E64, 6400, Akai S5000 eller liknande. Kostar inte mycket mer än något enklare som en ES-1.

Emulator 4:orna kan du nog ha riktigt skoj med om du är ute efter att bygga ljudlandskap. Bra och mångsidiga filter, och en ganska fullständig mod-matris, plus att det är väldigt lätt att jobba med samplingarna.

Såg en E5000 ultra för ca 1700 härom dagen, de dyker upp för 1000 lappen då och då, så med prutning eller tålamod kan nog komma över en för det priset. E-64 och classic varianten går oftast för under 1000 spänn. Rent förjävligt...

Trivs själv inte med AKAI:er men S5000/6000 är helt säkert lika kapabla i fallet.

Kan rekommendera ESX-1, men den kanske inte är så billig? 3500-4000kr begagnad skulle jag tro. Väldigt ´hands on´ och lättkranad, lämplig att sitta i soffan och leka med. Alla kontrollers är exemplariskt enkla och live-orienterade - inbjudande! Det räcker att man råkar snegla lite på den när man passerar så är man fast en timme eller två
Ingen skalpell, men mer en hyffsat välbalanserad yxa.

Hur har du tänkt att jobba med samplern?

• Medlem
  • Karlstad
  • 2009-05-14 18:04

ES-1 är ju enklare än E-mu E64, Akai S5000 osv.. tycker jag.. de senare är ju riktigt avancerade maskiner

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-14 19:07

Klart du köper en Emulator 4

Boss SP-202

billig och tjusig iaf. vet inte riktigt hur enkel men antagligen busenkel.

fast vardagsrumstechnomaffian har säkert invändningar.

ESX-1 absolut, väldigt hands-on, roliga effekter och lätt att lära sig. Perfa för brusig musik då även utgångarna är brusiga. Klipp en billig xd-adapter på ebay så det går att köra xd kort istället för dyra och fula SmartMedia så blir det ännu bättre.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-15 01:00

E4XT... inte tjusig men billig. Köpte min för 2 papp inkl. 128 MB RAM, 40 Gb IDE HD.

Varför inte använda datorn som du använde när du skrev denna tråd

Den kan ju redan allt som de gamla samplersarna kan och litet till...

Emu 4 orna är sååååååå bra:)

hej! tack för alla svar. ska kolla upp alla tips jag fått defenitivt. det lutar åt någon av de billigare tipsen.

1
Bevaka tråden