Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny CPU i trummaskinen?

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-14 14:49

Sitter på jobbet och funderar lite över hur svårt det skulle vara att byta processor i 808:an så att man kan byta pattern samtidigt som man programmerar den. Och lite fler funktioner.

Läser servicemanualen (http://www.matrixsynth.com/blog/media/roland/TR-808%20Service%20Manual/) och kommer fram till att det borde ju inte vara helt omöjligt?

Jag menar, med ett AVR chip och lite gammal möglig programmering borde det gå att lösa?

• Medlem
  • 2009-05-14 15:02

Borde gå att göra rätt mycket på med ny processor och nytt OS, japp.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2009-05-14 15:14

Jo...fast det går nog inte att smälla in en AVR i befintliga PCBn som du säkert är medveten om, men med lite pill så borde du ju ha en MB-808 fast orginal ifall du förstår vad jag menar.
http://www.youtube.com/watch?v=Z3d6U9ahh_E

f ö är det ju den här featuren man saknar mest från 606an...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-14 15:30
Ursprungligen av kroffe:

Jo...fast det går nog inte att smälla in en AVR i befintliga PCBn som du säkert är medveten om, men med lite pill så borde du ju ha en MB-808 fast orginal ifall du förstår vad jag menar.

Ja, precis. Man får ju sätta dit en sokkel och sen bygga ett extra kort som passar i sockeln och duplicerar funktionerna. Det kanske krävs lite logik och något mer också..

Men jag försöker förstå om det är en ev. hårdvarubegränsning som gör att man inte kan byta pattern samtidigt som man är i write mode. Någon logik-grind som latchar och gör att den inte kan hoppa mellan lägena.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2009-05-14 15:21

En vild ide Men jag tror det är lättare sagt än gjort. Jag har egentligen noll koll på 808an men jag misstänker att det jobbigaste är att få en ny mikroprocessor att kommunicera med hårdvaran, hur den nu gör det.

Det enklaste vore väl om det gick att byta ut processorn mot en modernare i samma familj så att den har samma pinkuppsättning, samma I/O osv.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-14 15:40

Skulle behöva databladet till μPD650C-05 - kanske Björn på Rolnad har...

• Medlem
  • Uppsala
  • 2009-05-14 16:05

I det som står om start/stop-kretsen på sidan 5, så indikerar ju det att begränsningen sitter i CPUn:

"when the START is pressed in the STOP mode, oscillation stops once for 9ms to provide a mode change preparation time to CPU"

Så det är säkert så att 808an är programmerad så för att den inte ska "balla ur" om man hoppar mellan moden medan den går...?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2009-05-14 16:12

Hmmm...kollade precis i 606ans service manual som referens - den har ju samma CPU (PD650C) så mystiken tätnar...???
http://pavel.kirkovsky.com/blog/2008/10/tr-606-service-notes/

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-14 16:26
Ursprungligen av kroffe:

Hmmm...kollade precis i 606ans service manual som referens - den har ju samma CPU (PD650C) så mystiken tätnar...???
http://pavel.kirkovsky.com/blog/2008/10/tr-606-service-notes/

Jag tror hela kruxet sitter i själva läsningen - det sitter ju ett tjog AND grindar på bussen som läser STATUS enligt sidan 3 (PA0-3 kollar ju statusen - Grindarna Q8 -Q11, IC3 och Q18 är ju med i bilden också. Vilket gör at PH0 behöver vara med på spelplanen för att det ska fungera...)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-14 16:23

Jo, kollar du schemat på sidan 8 så verkar det stämma.
Behöver verkligen databladet av CPUn.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2009-05-14 16:25

606an har väl färre röster och enklare seq, kanske mindre att hålla reda på för cpun? Eller bara en mera kompetent programmerare bakom. 707an kan också byta mode på det sättet men inte 505an, det är också lite skumt.

• Medlem
  • Västerås
  • 2009-05-14 18:13
Ursprungligen av makari:

606an har väl färre röster och enklare seq, kanske mindre att hålla reda på för cpun? Eller bara en mera kompetent programmerare bakom. 707an kan också byta mode på det sättet men inte 505an, det är också lite skumt.

707 kan inte byta mellan write och play när den rullar, dock mellan step och tap. Är 505 på det sättet också?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2009-05-14 18:17
Ursprungligen av kyaal:

707 kan inte byta mellan write och play när den rullar, dock mellan step och tap. Är 505 på det sättet också?

Jag har för mig den kunde det, eller så var det att byta pattern i editläge, men det går ju använda på samma sätt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-14 16:32

Fast med tanke på att man kan swticha A-B variationen så borde man ju kunna byta läge också. Problemet kanske ligger i att mode select:orn använder samma buss som klockpulsen?

Edit: Nähe, det gjorde den ju inte alls. Kanske det är som är problemet istället då. Hrm hrm.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2009-05-15 11:35

Kom ni nånstans med detta igår...?

Satt och jämförde scheman nu och kom fram till att 606ans pattern write's switchläge inte verkar vara kopplat via diod till microprocessorn, där 808ans compose-läge verkar vara det och dessutom har en skum "korskoppling" till patternplay..? Kan det vara så att 606an har pattern write som "standardmode" egentligen och att switchen bara triggar de andra...nån som hänger med i mitt oklara resonemang?

Undrar vad som skulle hända om man lyfte 808ans compose-koppling?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-15 13:05

Nu hann jag inte kolla 606:ans service manual igår - men jag tror nog det hör ihop med fler saker.

Jag tror nog mest på att det styrs av logik-grindar innan själva processorn..

• Medlem
  • Uppsala
  • 2009-05-15 13:18

Hmmm....hade helt missat att switchen ju har en B-sida, SW1b också som styr write enable på RAM-kretsarna...känns ju väldigt relevant i sammanhanget.

edit: 606an har en annan lösning och uppenbarligen bara två CMOS ram:
http://machines.hyperreal.org/manufacturers/Roland/TR-606/schematics/roland.TR-606.schem-5.gif

• Medlem
  • Uppsala
  • 2009-05-15 13:33

OK, min kvalificerade gissning är att CPU skickar en etta till AND-kretsen IC3 via Q18 när den kör pattern play och därigenom stoppar scanningen av mode-switchen så länge sequencern rullar.

Motsvarande sker på 606an på IC3 via Q411 förutom den detaljen att de kanske tog bort den begränsningen programmeringsmässigt...?

Testa att mäta på IC3ans ingångar när sequencern rullar resp står still. Det är möjligt att man skulle kunna lura 808an hoppa mellan lägena om man kopplar bort Q18...?

Senast redigerat 2009-05-15 13:55
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-15 13:45
Ursprungligen av kroffe:

OK, min kvalificerade gissning är att CPU skickar en etta till NAND-kretsen IC3 via Q18 när den kör pattern play och därigenom stoppar scanningen av mode-switchen så länge sequencern rullar.

Motsvarande sker på 606an på IC3 via Q411 förutom den detaljen att de kanske tog bort den begränsningen programmeringsmässigt...?

Testa att mäta på IC3ans ingångar när sequencern rullar resp står still. Det är möjligt att man skulle kunna lura 808an hoppa mellan lägena om man kopplar bort Q18...?

Fast Q18 till Q23 är ju PNP - dvs aktivt låga. Så om någon av Q19 - Q23 är höga så är Q18 blockat och då fungerar inte IC3 - vilket gör att ingen klockpuls kommer till CPUn.

Samtidigt som mod sw inte fungerar så fungerar ju instrument select och basic variation switcharna.. Så själva scanningen är igång.

Men det är bara det att inte inte läser av PH0 - som jag sa tidigare.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2009-05-15 13:55
Ursprungligen av zthee:

Fast Q18 till Q23 är ju PNP - dvs aktivt låga. Så om någon av Q19 - Q23 är höga så är Q18 blockat och då fungerar inte IC3 - vilket gör att ingen klockpuls kommer till CPUn.

Samtidigt som mod sw inte fungerar så fungerar ju instrument select och basic variation switcharna.. Så själva scanningen är igång.

Men det är bara det att inte inte läser av PH0 - som jag sa tidigare.

Mje...det verkar ju vara lite klurt... och nu när jag dubbelkollar så är ju inte IC3 NAND utan en AND med inverters på ingångarna så det borde ju förklara de aktivt låga Q18-23...

klurar vidare...och försätter tänka högt...;)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-15 13:42

Ja, det är lite olika konfigurationer på dem.

Men som jag tolkar det - så fungerar det så här.
Hela apparaten baseras på ett interrupt som kommer var 1.9ms. Detta gör att den läser av switchar osv.
Men så fort man har satt den i play, då slutar den läsa av mode-switchen? Kanske för att förhindra att man vrider bort SW1B i skede där den skriver till ramminnet..? Så PH0 går inte hög när klockan är igång.

1
Bevaka tråden