Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Time Machine-funderingar (USB/Firewire)

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Har sökt runt en del utan att hitta svar på följande fråga, hoppas någon kan hjälpa!

Jag ska börja använda mig av Time Machine på min PowerBook G4. Någonstans ringer det en klocka som säger att jag bör köra med en Firewire HDD istället för en USB. Eller?

Något om att det inte går att återställa systemet från en USB disk? Men å andra sidan måste jag väl ha en startskiva hur som helst om systemet kraschar och att återstålla systemet efter det borde väl gå att göra via en USB disk? Är det bara om jag skulle vilja boota från disken det är viktigt att ha en Firewire disk?

/Fredrik

  • Medlem
  • Arvika
  • 2009-05-19 12:00

För Time Machine går både USB och Firewire bra, jag använder själv USB. Det går alltså också bra att återställa systemet från en USB-hdd.
Däremot kan du som du säger, inte boota från en USB-disk (går väl bara på intel-macar?), men från en firewire kan du det. Kom ihåg att du inte kan boota från en time machine-hårddisk.

Tack för svaret!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-19 13:37

Den stora skillnaden mellan FW och USB är att FW har egen styrelektronik och därigenom inte gör så stora anspråk på processortid. Detta var ett avsevärt handikapp för USB-tekniken på den tiden då vi hade singelproppar. T. ex. rekommenderade Digidesign inte USB-diskar för musikinspelning.

Nu när vi har fler proppar, märker man inte av USB:s nackdel på samma sätt, och absolut inte för backuplösningar!

Vänligen, Ylan

Ursprungligen av ledin:

För Time Machine går både USB och Firewire bra, jag använder själv USB. Det går alltså också bra att återställa systemet från en USB-hdd.
Däremot kan du som du säger, inte boota från en USB-disk (går väl bara på intel-macar?), men från en firewire kan du det. Kom ihåg att du inte kan boota från en time machine-hårddisk.

Det går att boota usb på PPC macar också, men kräver då lite OF inställningar

1
Bevaka tråden