Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad är det mest galna ni använt er Mac till?

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Själv minns jag hur jag skulle gå mellan 2 mindre gårdar i en småländsk skog mitt i natten. Beckmörkt var det men ett öppet lock på tiBooken gav bra ljuse

Senast redigerat 2003-07-22 21:04
  • Medlem
  • 2003-07-17 01:52

Lite ditåt. Jag har använt min stationära som läslampa.

Inte så galet kanske men när det var kallt en dag i datorsalen, som var utrustad med 15 st PowerMac 6100, så satte jag på alla datorer bara för att det skulle bli lite varmare. Dyrt värmeelement.

/Ola

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-17 08:38

Haha! Jag har använt min mobiltelefon som ficklampa när jag skulle ta mig ut ur en kolsvart bergsanläggning, och jag har använt mitt PPG-system (syntar) som värmekälla när jag bodde i dragit studentrum, men mina macar har använts till ganska normala saker. Det mest udda är nog min Mac Plus som agerade pasta- och äggtimer i mitt kök samt mina Quadror som brukar användas som syntstativ/dörrstopp/fotpallar/whatever.

Jag har använt locket till en LC som trumma, inte bara bankat lite på på skoj utan i en skivinspelning (som i och för sej var på skoj men i alla fall).

• Oregistrerad
  • 2003-07-17 09:16

Powerbook 15" har halats fram ett antal gånger på stranden, när vi inte haft någon bergsprängare. Lägg den på en sten, och kör igång! Oansvarigt, ja!

Min iBook har jag med när jag reser så att barnen kan kolla på film och lyssna på sagor. Men det är väl inte så orginellt kanske.

Min PM5200 agerar TV i sovrummet.

En kompis byggde ihop en lite speciell skärmsläckare i Macromedia Director.

På reklambyrån så stod arbetsplatserna på rad ute i ateljen (ca tolv macar med några meters mellanrum).

Varje maskin hade en liten kamera från Connectix kopplade till sig och någon programvara för att reagera på om något hände framför kameran.

När alla maskinerna och skärmsläckaren var igång så sprang en liten hund efter dig (på skärmarna) och skällde medans du gick genom rummet.

Lite irriterande, men ganska kul.

Jag hade 3st SE30 med en glasskiva (1x1 meter) på som vardagsrumsbord en gång i tiden...inte så galet kanske...men ganska orginellt..tycker jag..

Vidare så har jag också haft ett 10-tal LC staplade på varann som nattduksbord..

(inte undra på att frugan tog ut skillsmässa..:confused: )

Mitt gamla plugg skulle byta upp sig på datorfronten och sa till mig att jag fick ta vad jag ville från de gamla skruttiga burkarna. Kommer inte ihåg vad det var för modell, men det var sämre än min dåvarande 8500 Powermac iaf. Jag ville utöka mitt hårddiskutrymme från 1Gig till 2 gig så jag slaktade en mac och plockade fram en hårddisk. Det fattades hur som helst en sladd.
Jag slaktade ännu en Mac enbart för den sladdens skull… Det var ganska galet tycker jag

Dessutom plockade jag ut ett kort som jag än idag inte vet vad det gör, men det ligger fortfarande i en låda här hemma…

Den här kanske kvalificerar sig: Jag använde min PowerMac 8600 som kommer med ett A/V-kort tillsammans med en videobandspelare (som innehåller en TV-tuner) och en 17" monitor och en Stereo som min ordinarie TV-apparat i fem år ungefär. Efter så lång tid tröttnade jag plötsligt att titta på TV på en 17" på ca fyra meters håll med ett konstant fläktsnurrande från datorn som bakgrundsljud trots att ljudet via stereon var kanon och köpte en 32" TV-apparat på net-on-net istället. Liiiite skillnad...

/Ola

En till: Jag installerade en gång i samma datorsal jag nämnde i ett tidigare inlägg en annan skärmsläckare som verkade ha någon sorts nätverksfunktion. Den bestod av en tecknad dinosaurie som rusade över skärmen på datorn och vrålade (ljudet gick att stänga av), när den kom till kanten på skärmen så dök den direkt upp på en annan dator som hade samma skärmsläckare igång. Så med flera datorer igång med samma skärmsläckare så kutade dinosaurien över alla dessa skärmar i slumpmässig ordning. Mycket roligt! Men kanske inte lika kul som jycken som skäller i kombination med kamera. Snyggt!

/Ola

• Medlem
  • Umeå
  • 2003-07-22 16:26

Detta gjorde jag idag:
Bild

Hälsningar
Richard

• Medlem
  • 2003-07-22 17:20

Jag håller på att bygga en sån här: http://www.applefritter.com/hacks/duodigitalframe/index.html
Tanken är att den skall vara lite mer avancerad än den bara. Uppkopplad mot nätet, skall kunna visa väder, nya mail och gästboksinlägg och sånt. Får väl se om jag lyckas få ihop det.

Har också använt datorn som tv men i mitt fall var det en performa 6200 med 14" skärm, inte direkt hifi-kvalitet...

Jag brukar använda min iBook som kudde när jag sover sittandes på bordet när jag är på LAN.

Annars har jag väl använt Quadror som pallar, stolar och annat. Inte så mycket att hurra över.

• Avstängd
  • 2003-07-22 23:00

Jag har använt min till att vila ballen på. Rätt skönt.

Använde min hårddisk i iBooken som metronom faktiskt.

Citat:

Skrevs ursprungligen av hymen

Beror på om den är varm eller kall. Macen alltså.

• Medlem
  • 2003-07-23 01:22
Citat:

Skrevs ursprungligen av hymen

Tänkte också göra det, men jag behöver en mainframe.

När jag fick hem min eMac orkade jag inte bära ner kartongen i källaren så jag ställde den i hallen. När jag sen väl flyttade ner den i källaren, veckor senare insåg att jag måste köpa ett nytt hallbord. :rolleyes:

• Oregistrerad
  • 2003-07-23 05:49

köra program som var skrivna av Microsoft, men det har jag slutat med nu.:p

Jag har lyst mig fram med en öppen PowerBook när det blev strömavbrott i vintras.
Nåt i stil med Scooterbabes variant med skogsvandringen, fast hans variant var ännu tokigare.

Att använda gamla macen för att hänga upp juldekoration, det såg ganska snyggt ut.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Laseranders
När jag fick hem min eMac orkade jag inte bära ner kartongen i källaren så jag ställde den i hallen. När jag sen väl flyttade ner den i källaren, veckor senare insåg att jag måste köpa ett nytt hallbord. :rolleyes:

haha...det där känner jag igen!!..När jag och min numera x-fru flyttade ihop hade vi kartongen från min Quadra 650 som nattduksbord. Saknade inte nattduksbord förrän man slängde upp kartongen på vinden nån månad senare...
Fördelen med att ha en kartong som bord är att man alltid har något att skriva på om man sitter i telefon...Det tog mig en god förmiddag att skriva av alla telefonnummer man hade antecknat på den där kartongen...

1
Bevaka tråden