Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Posta dina sommarbilder (2009)

Tråden skapades och har fått 60 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Detta är startskottet för tråden med sommarbilder.

Efter alla fina bilder från julen/vintern och senare från våren är det nu dags att fortsätta denna nystartade tradition med sommarbilder!

Reglerna är enkla: Det finns inga regler!

Temat är förstås sommar och det ska vara dina egna (helst nytagna) bilder, men annars är det fritt fram. Må det vara en pixlig liten bild från en mobil eller en noga justerad bild från en D3:a, det spelar ingen roll.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-05-19 14:19

Och i den här tråden kom det många fina höstbilder.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-05-19 20:43

Temat passar som sommarbild...

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2009-05-19 21:03

Plåtade denna humla förrförra helgen som försökte ta sig ut från balkongen

Humla

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-05-19 22:28

Flickvännen tittat ut genom sitt fönster

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-05-20 09:34

Riktigt grym svart/vit motljusbild!

Benen och huvudet längs ena huvuddiagonalen och armarna, knät och grenen längs den andra. Skärpan är perfekt. Det hade varit ännu trevligare med ett roligar motiv utanför fönstret. Alternativt om det hade varit kortare skärpedjup.

Inställningar? Utrustning? Efterbearbetning?

Ursprungligen av dala:

Riktigt grym svart/vit motljusbild!

Benen och huvudet längs ena huvuddiagonalen och armarna, knät och grenen längs den andra. Skärpan är perfekt. Det hade varit ännu trevligare med ett roligar motiv utanför fönstret. Alternativt om det hade varit kortare skärpedjup.

Inställningar? Utrustning? Efterbearbetning?

Tack! Jag hade ju gärna haft havet utanför med en ren och fin himmel, det hade varit fantastiskt

Utrustningen är en Canon 50D med ett 50mm f/1.8, på just 1.8. 1/320 sekund och ISO 250. Jag har behandlat bilden i Aperture och Photoshop, där har jag gjort bilden svartvit, ökat kontrasten samt lite dodge & burn. Jag har också rätat upp listen till höger genom att klona, det kunde man göra ett bättre jobb av dock då det syns relativt tydligt i bakgrunden om man tittar efter det. Men det verkar som att 50mm f/1.8 inte är helt rakteknande - kanske något man får om man hoppar till f/1.4? Sedan har jag förminskat bilden och skärpt upp den som ett sista steg innan publicering på webben

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-05-21 15:31
Ursprungligen av Ford Prefect:

Utrustningen är en Canon 50D med ett 50mm f/1.8, på just 1.8. 1/320 sekund och ISO 250. Jag har behandlat bilden i Aperture och Photoshop, där har jag gjort bilden svartvit, ökat kontrasten samt lite dodge & burn. Jag har också rätat upp listen till höger genom att klona, det kunde man göra ett bättre jobb av dock då det syns relativt tydligt i bakgrunden om man tittar efter det. Men det verkar som att 50mm f/1.8 inte är helt rakteknande - kanske något man får om man hoppar till f/1.4? Sedan har jag förminskat bilden och skärpt upp den som ett sista steg innan publicering på webben

Svart/vit-konvertering är inte helt enkelt, men du lyckades väldigt bra att få till kontrasten, men ändå behålla många detaljer i klänningen, på armarna, benen och i håret.

Tror det finns ett verktyg i Photoshop för att justera olika typer av linsförvrängningar. Sen finns det andra plug-ins och fristrående verktyg som har en databas med olika typer av objektiv och fixar det automatiskt med hjälp av EXIF-informationen.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2009-05-24 01:59

Häst i hage tidig morgon...

Dimman ligger över hagen vid 4-snåret på morgonen. Ingen vidare kamera....

Kom på att jag har på grund av en rad olika anledningar inte tagit en enda bild sen tidig vår när jag tittade in i den här tråden, tog kameran och gick ut på balkongen, lat söndag morgon, gårdens ungar har inte vaknat ännu, annars är det fullt av liv och rörelse här..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-24 14:30

Varmt och skönt vad det!

första grillningen

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-05-21 00:56

Fields of gold

Tidig sommar och raps fältens gula som kontrast till grönt - jag tycker det är så snyggt Bilden beskuren och "lekfullt färgad".

Sommar....

Sillvik, Torslanda

badhunden...

Den här gången höll frun i kameran. Jag kastade stenen. Bosse hoppade.

Dags att komma med lite bidrag... Vädret äer oerhört ostadigt än så länge, regn ena sekunden, strålande sol nästa. Men förra helgen var det riktigt fint på söndagen. Vi hade en stund över och tog en liten promenad som slutade på Thai Boat... Där kan vi snacka sommarkänsla!

Utsikten från stranden är helt okej...

På vägen dit passerade vi Nytorget. Inte tokmycket folk, men redan nu ett gäng tappra som solade.

Syrener är vackra när de står i blom. Känns väldigt somrigt också...

  • Medlem
  • International user
  • 2009-05-31 00:56

Ja nu är de väl dags för mig o komma in här med Nu idag har till och med Irland haft en underbar dag med massa sol o värme Bilder finns o se på flickr

http://www.flickr.com/photos/johnwahlstrom/

Från ett jobb förra veckan när den första riktiga värmen dök upp.

Segelbåt

wind power on Flickr - Photo Sharing!

  • Medlem
  • Arvika
  • 2009-06-03 10:09

Några nya bidrag

Blev en riktigt lång och skön promenad via bl.a. Djurgården igår.

Försommar...

...Jag vill kalla det försommar när Hackspetten har ungar

Tärnan hänger över Nordre Älv, söker efter småfisk...

Från mina foton på Flickr.
http://www.flickr.com/photos/goflorp

Senast redigerat 2009-06-10 23:13

Var ute och cycklade lite och hamnade vid Edsbergs slott.

  • Medlem
  • Arvika
  • 2009-06-14 15:23

Då har man tagit studenten och i present fick jag ett 50mm/1,8 Här är några jag tagit

sommar...

somrigt så det stör...

Sommar,Kåseberga

Kåseberga on Flickr - Photo Sharing!

Bevaka tråden