Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpetankar.... Mopho vs. Blofeld

Tråden skapades och har fått 51 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Mest beror det på vad man skall ha den till... analog-synthljud eller som en multitimbral VA.

Jävla drag efter Mopho nu, min låg ute i 2V innan Geminister förbarmade sig.

Mopho är en wunderful analog-synth, nu har jag inte lekt med Blofeld men har haft en mQ.. den låter knappt ens VA tycker jag utan väser som AN1x/Z1, inte som en Nord som smackar en i fejset.
Den enda "riktiga" VA för mig är Nord.
Virus, mQ, AN1x, Z1, JP8000 är för mig en synth-synth helt enkelt, ok att härma analoger men inte mer...de är inte dåliga för det...det beror ju på vad man skall ha dem till. Jag älskar min Virus..men den kräver editering för att få bort trance-ljuden.

Jag är väldigt glad att jag köpte min Blofeld, den kan massor, låter bra i grunden och är så extremt mycket synth per krona så Waldorf måste gå fetback på den. Iaf de första 10 000 exemplaren. Arpeggiatorn är den mest kompetenta jag testat och av nån anledning klarade den att lägga till och dra ifrån toner på ett sätt som lät mycket mer naturligt än någon annan jag kört. Men effekterna är skit. Som vanligt.

Ursprungligen av stryph:

Jag är väldigt glad att jag köpte min Blofeld, den kan massor, låter bra i grunden och är så extremt mycket synth per krona så Waldorf måste gå fetback på den. Iaf de första 10 000 exemplaren. Arpeggiatorn är den mest kompetenta jag testat och av nån anledning klarade den att lägga till och dra ifrån toner på ett sätt som lät mycket mer naturligt än någon annan jag kört. Men effekterna är skit. Som vanligt.

Ja, effekterna är på gränsen till kriminellt usla. Behringer låter som Lexicon i jämförelse.

• Medlem
  • Eskilstuna
  • 2009-05-20 10:08
Ursprungligen av sawtooth:

Ja, effekterna är på gränsen till kriminellt usla. Behringer låter som Lexicon i jämförelse.

Fast stop stopp!!

delayet är klockrent för stereopanjoinks , trippelFX är mums!! phasenr är galen!!

Här är demo.

efekt 1
först trippelFX, sen phaser , lite flanger... sen överdrive då det blir dåligt

efekt 2 DELAY, med pan å skit, ställer mixen lite då å då....

---edit: ljudet är en initpacth bara...

Ursprungligen av enapa:

Fast stop stopp!!

delayet är klockrent för stereopanjoinks , trippelFX är mums!! phasenr är galen!!

Här är demo.

efekt 1

Jisses! Jag förstår varför du inte gillar Mophon, de existerar i olika universum

Ursprungligen av enapa:

Fast stop stopp!!

Här är demo.

efekt 1

Nja. Jag gillar det inte. Det låter liksom skevt på fel sätt.

• Medlem
  • Eskilstuna
  • 2009-05-20 11:28

Har inte provat den, så jag ogillar den inte... den låter säkert skitbra, inget snack om saken!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-20 16:02

Låter apa med andra ord

Ursprungligen av EMUL8OR:

Låter apa med andra ord

Det tycker jag inte. Apskevt är fint. Blofeldskevt är inte enapa som jag vill höra. Det är liksom tanigt och inte riktigt "här". Svårt att förklara men jag behåller åsikten att Blofeldeffekterna är nasty på fel sätt. Annars är jag helt positiv till effektmisshandel och skruvade ljud. Blofeld är bäst med effekterna så långt borta som möjligt.

• Medlem
  • Eskilstuna
  • 2009-05-20 17:34

Det tycker jag inte. Apskevt är fint. Blofeldskevt är inte enapa som jag vill höra. Det är liksom tanigt och inte riktigt "här". Svårt att förklara men jag behåller åsikten att Blofeldeffekterna är nasty på fel sätt.

Det är lite som du beskriver efekterna som jag upplever hela blofeld faktiskt, vettifaen, men mQ har mer apskevt i sig liksom....

skiling: weird eller hur!! hajjar inte varför det är dyrare på thomten än här..

Ursprungligen av enapa:

skiling: weird eller hur!! hajjar inte varför det är dyrare på thomten än här..

Min gissning är att det har med de fluktuerande valutakurserna att göra. Om JAM köpte sina maskiner när kursen var bättre kan de hålla ett lägre pris än Thomann & co som växlar till dagens kurs.

Min gissning är att det har med de fluktuerande valutakurserna att göra. Om JAM köpte sina maskiner när kursen var bättre kan de hålla ett lägre pris än Thomann & co som växlar till dagens kurs.

Visst är det så det funkar,
men det har också med marginaler att göra, och i viss mån kvantiteter.

• Medlem
  • Eskilstuna
  • 2009-05-20 16:05

hihi... sånna där grejjer är ju deluxe å sula in långt bak i mixen... om man inte överdirver som jag gjorde i exemplet... subtilt skevmörs är kul...

• Medlem
  • Jönköping
  • 2009-05-20 16:21

Blofeld är en konstig historia. Billigare på Jam och Börsen än på Thomann. Tur att jag kollade upp det och inte bara beställde från tyskarna av gammal vana...

Mophon är däremot drygt 800 spänn dyrare i Sverige.

Ursprungligen av Skilling:

Blofeld är en konstig historia. Billigare på Jam och Börsen än på Thomann. Tur att jag kollade upp det och inte bara beställde från tyskarna av gammal vana...

Mophon är däremot drygt 800 spänn dyrare i Sverige.

Vafan! Drygt 400:- är det ju!

• Medlem
  • Jönköping
  • 2009-05-20 17:49
Ursprungligen av j antoni:

Vafan! Drygt 400:- är det ju!

Wtf... sänkte ni nu?

Ursprungligen av Skilling:

Wtf... sänkte ni nu?

Kanske. I will never tell!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-20 16:42

Apskevt är fint

• Medlem
  • Jönköping
  • 2009-05-22 14:04

Skickade iväg min JP-8000 nyss, vilket var en sorglig handling.

Tröstade mig direkt genom att handla en Blofeld på hemvägen! Så nu sitter jag här med kartongen oöppnad och funderar på om jag ska laga mat och äta innan jag öppnar. Dra lite på känslan att ha en oöppnad kartong med en fabriksny produkt...

Mmmmmm....

..eller köpa Blojfält kbd somm finns på Vendolin....

• Medlem
  • Jönköping
  • 2009-05-22 20:17

GOSH! Arpeggiatorn! Bara den är värd sina fyra lappar!

Om inte annat kommer det här att vara min arpegg-synt ett långt tag framöver.

• Medlem
  • Jönköping
  • 2009-05-22 20:25

Bara så att Synthetic ser att jag läser hans inlägg också, så kan jag förtydliga att jag visst förstår varför du håller på Mophon. Jag tycker inte att de är i olika universum, men däremot tror jag att de kompletterar varandra extremt ypperligt. Jag håller det inte för helt otroligt att jag inhandlar en sådan också när pengarna finns. Jag vill ha nya MFB-522 också....

Bevaka tråden