Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Siel DK80

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skurup
  • 2009-05-24 09:54

Jag lagade en Siel DK80 i helgen - mycket strul för att få den att fungera!!!

Nåväl - när jag väl fick igång den blev jag lite förvånad över hur dålig den är! Ett filter till alla röster! Vad tänkte de på???

Nån som har några tips på vad man egentligen kan ha den till?

Nån som har koll på andrahandsvärdet på den?

Ursprungligen av PBIT:

Nån som har några tips på vad man egentligen kan ha den till?

Ptja.. ser du någon Fulaste Synthen tävling vet du vad du ska göra

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-24 11:25

Andrahandsvärdet är svårt, Siel har inte direkt något bra rykte, de är nästan osäljbara. Om man skall köpa en synt för kaffepengar så är segmentet runt 1000:- redan fullt med bra syntar som CZ-1000, Juno1/2 etc, segmentet under hittar man Bit-syntarna och Poly-800 som båda är överlägsna Sielen.

Om man verkligen vill bli av med den skulle jag sätta ut en annons på Vendolin på under 1000:- och sedan hoppas att någon bjuder, prutar och blir glad över att prutningen går igenom och köper.

Vad man kan ha den till? Hur är klaviaturen? Om den är godkänd kan man väl ha den som masterklaviatur och styra andra syntar med? Enligt VSE så har den MIDI och velocity.

Senast redigerat 2009-05-24 11:53
  • Medlem
  • Skurup
  • 2009-05-24 11:34

Jo, den har midi, velocity, sequencer, chorus, ssm-filter och är bitimbral - alltså kan man antingen köra den som 2-osc synt eller splittad med en osc på varje split. Separata ut erbjuds åsse.

Ställde den sidan om MultiTraken och plötsligt blev MultiTraken snygg!

Förr i tiden då jag hade en poly800 fick jag låna en EX80...tyckte att lät exakt som min poly800 med samma dumma begränsning dvs 1 filter, blärk.

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2009-05-24 12:48

Jag menar inte att låta alltför negativ ang. Siel, men den Cruise jag hade åkte (fungerande) på grovsopen, så less var jag på den. Den vägde 10 ton och hade, precis som DK80, ett filter till allting, brusande chorus och en mono-del som sög drakp__g.

Å andra sidan hade den inte midi som senare Siel så där har den kanske fördelar

//Danne

  • Medlem
  • International user
  • 2009-05-24 14:02

Jag tycker den var råsnygg och skulle kunna tänka mig att byta ut min juno1 mot en sån. Eller fortsätta bygga ut mid80's-cheapo-högen...

Att bara ha ett filter för alla röster går ju att använda kreativt, om man känner för det.

Jag gillar skitsynthar, men blir så inspirerad av att göra något bra med dem, man slåss i underläge lixom... Av samma anledning gillar jag inte dyrsynthar, de gör en begränsad, allt ska ju bli bra med dem på direkten...

  • Medlem
  • International user
  • 2009-05-27 15:06

Hehe mja det är lite så jag funkar också...

1
Bevaka tråden