Skrevs ursprungligen av Rickard A
Även min iMac 17" hade rätt sne skärm och en del andra fel. Det skiljde nästan 1 cm. När den var inne på lagning fick jag veta att snedheten låg inom Apples toleransnivåer för hur sned den får vara (jo de har tydligen såna!)
Alltid lika lustigt det där, med Apples interna "toleransnivåer". Eller lustigt och lustigt, snarare förbannat irriterande eftersom Apple försöker sätta konsumenträtten ur spel med sina egna tolkningar om vad som är rätt och fel på produkterna. Debatten om hur många döda pixlar man ska behöva tolerera på sin bildskärm är ett annat klassiskt exempel.
Ett litet citat från konsumentköplagens 16§ 3 st kan vara på sin plats tycker jag:
"Varan skall anses felaktig,
1. [...]
2. om säljaren före köpet har underlåtit att upplysa köparen om ett sådant förhållande rörande varans egenskaper eller användning som han kände till eller borde ha känt till och som köparen med fog kunde räkna med att bli upplyst om, under förutsättning att underlåtenheten kan antas ha inverkat på köpet eller,
3. om varan i något annat avseende avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta."