Jag har grunnat lite, men hittar inget direkt fel i din ide ovan, men har lite kommentarer.
Kolla gärna på skärmdumparna på nedanstående webbsida (den innehåller vad jag skulle visa/prata om på ett föredrag jag skulle ha på en konferens som heter Joomladay om FileMaker och Joomla tillsammans):
http://joomla.intelligentmammals.se/index.php?option=com_content&task=view&id=96&Itemid=60
Det är en lösning byggd just på det viset du vill, registeringar hamnar i en separat FileMaker-databas, granskas av en försäljare (som lätt och enkelt kan kolla uppgifterna mot tex Eniro.se och Hitta.se men även andra ställen där man kan göra kontroller av tex kredit mm). Det är tre webbvisare som syns i skärmdumparna, och de gör automatiskt sökningar baserat på infon användaren knappade in. Så ett klick på Enrio-fliken söker fram personen och dess adress, telefonnummer på Eniro.
Därefter klickar säljaren på olika knappar, antingen att allt är "OK"-knapppen vilket skapar posten i det "verkliga" kundregistret i en annan FileMaker-databas med lite relaterade poster i avtal, anläggningar mm eller på "Inte OK"-knappen, vilket skickar kunden ett mail med en begäran om kompletterande uppgifter. Saknas mail-adress så skrivs ett brev ut automatiskt i skrivaren.
För att göra detta behövde jag bara använda den inbyggda guiden i FileMaker 10 för att göra just registeringsformulär i PHP och jag valde att göra validering i FileMaker istället för i PHP. I FileMaker finns tex knappar för att snygga till de flesta inmatade uppgifter, tex initialversal och en del vanliga skrivfel.
Jag valde även att bygga upp min lösning så att infon hamnar i FileMaker, kan automatiskt kollas med hjälp av flera beräkningsfält som tex beräknar kontrollsiffror i personnummer och även gör andra beräkningar och kontroller och producerar felmeddelanden i ett textfält i klartext.
Genom att ha relationer till det "verkliga" kundregistret, så kan man se huruvida kunden redan finns och därmed så skapar man inte dubbletter. Detta är ju en funktion som är betydligt lättare att bygga i FileMaker, än i PHP.
Ett "bråkigt" registreringsformulär som tex kontrollerar om personnummer är korrekta, måste ju vara så smart att det förstå att även detta personnummer är korrekt: 991267+0000 och det måste också kunna förstå att detta är en korrekt epostadress: 828åäö828@22åäö-ab.info vilket inte alls är säkert att php-bibliotek förstår, speciellt inte sådana skapade av amerikaner som knappt vet att det finns flera länder i världen.