- gsandlund
- Medlem ●
- Piteå
Det var en solig vårdag då jag kopplade min iPhone mot min PC och den gjorde förbjuden åtgärd, jag tog tunnelbanan till Skrapan på Söder och köpte en MacBook.
Jag har kört PC hela livet, förutom på 90-talet då jag hade en Apple Classic. Spenderade timmar med Loderunner. Skapade Macros och ritade mycket enkla bilder på den lilla svarvita skärmen.
Den nya datorn förändrade mitt liv, den startade otroligt snabbt och det enda jag kunde höra var hårddisken knattra. Efter datorn startat så var jag helt inställd på att börja rensa datorn från skitprogram, men alla program på datorn höll toppklass.
Jag laddade hem Firefox, Openoffice, Spotify, VLC och Skype sen kändes datorn komplett. Jag har iWeb för att skapa hemsidor, Adressboken till alla kontakter, iCal för att organisera mitt liv och Mail för att kolla E-post.
Frågan jag stället mig är, varför envisas PC-tillverkare (Asus, LG, Acer med flera) att alltid lägga egna program för att hantera funktioner om Windows klarar minst lika bra. Jag pratar om energisparfunktioner och hantering av trådlösa nät. Varför skapar LG-datorer första gången man startar dom en säkerhetspartition (för återställning). Borde inte detta vara gjort redan före dom lämnar fabriken.
Varför envisas Windows med alla visuella effekter? Många billiga PC-datorer idag är otroligt trötta och jag har svårt att tro att dom blir snabbare av Windows Sidebar och annat skräp.
Varför måste man på en helt ny dator lägga ner timmar på att få en vettig setup.
Vara inne och härja i Msconfig, stänga av UAC med mera, byta tema.
Man ska tänka på antivirusprogram, brandväggar, dessa ständiga updateringar, det finns inget inbyggt system för säkerhetskopiering (som är otroligt viktigt när nästan alla sparar bilder på hårddisken).
Det känns skönt att åter igen sitta vid en Mac efter alla dessa PC-år.
Tack och adjö!
Vän av ordning vill dock tillägga att brandvägg och uppdateringar är minst lika viktigt när man kör Mac som när man kör Win. Man är inte osårbar bara för att man kör Mac.
Hörde på radion idag att Robinson-deltagaren Erik Blomqvists dator (en compaq) blev stulen igår. Ingen backup så alla bilder från Robinson-tävlingen inkl en bild på vinnaren försvann.
Jag lutar mig lugnt tillbaka. Mac OS 10.5 inkl Time Machine och en extern hårddisk. Kan det bli enklare att göra automatisk backup?
Länk:
http://www.sr.se/cgi-bin/jonkoping/program/amnessida.asp?programid=2267&grupp=2699
Tack för den beskrivningen av vad du upplevde och la märke till under din tid som switcher. När snö leoparden kommer ut så blir det sannolikt en ännu trevligare upplevelse. Hoppas du kommer att tycka om din mac och låter 99mac folket veta om hur det går - bra som mindre bra. intressant program lista på vad för dig är en komplett Mac.
Lyssnar svenska apple återförsäljare...?
Du glömmer alla dessa jätteviktiga klisterlappar som alltid sitter snett på alla PC's;
Vilken processor (Centrino IIpentium/Atom etc)), Att den har sån däringa DOLBY Surround Mega Sound, Designed for Windows XP/NT/3.11/Me/Ce/2000/Vista/7, att Grafikkortet kommer från NVIDIA Super duperMegaMighty2000 v3,00....
Hemskaste är nog att efter 3 mån sitter de fortf kvar.....
Det var en solig vårdag då jag kopplade min iPhone mot min PC och den gjorde förbjuden åtgärd, jag tog tunnelbanan till Skrapan på Söder och köpte en MacBook.
Jag har kört PC hela livet, förutom på 90-talet då jag hade en Apple Classic. Spenderade timmar med Loderunner. Skapade Macros och ritade mycket enkla bilder på den lilla svarvita skärmen.
Den nya datorn förändrade mitt liv, den startade otroligt snabbt och det enda jag kunde höra var hårddisken knattra. Efter datorn startat så var jag helt inställd på att börja rensa datorn från skitprogram, men alla program på datorn höll toppklass.
Jag laddade hem Firefox, Openoffice, Spotify, VLC och Skype sen kändes datorn komplett. Jag har iWeb för att skapa hemsidor, Adressboken till alla kontakter, iCal för att organisera mitt liv och Mail för att kolla E-post.
Frågan jag stället mig är, varför envisas PC-tillverkare (Asus, LG, Acer med flera) att alltid lägga egna program för att hantera funktioner om Windows klarar minst lika bra. Jag pratar om energisparfunktioner och hantering av trådlösa nät. Varför skapar LG-datorer första gången man startar dom en säkerhetspartition (för återställning). Borde inte detta vara gjort redan före dom lämnar fabriken.
Varför envisas Windows med alla visuella effekter? Många billiga PC-datorer idag är otroligt trötta och jag har svårt att tro att dom blir snabbare av Windows Sidebar och annat skräp.
Varför måste man på en helt ny dator lägga ner timmar på att få en vettig setup.
Vara inne och härja i Msconfig, stänga av UAC med mera, byta tema.
Man ska tänka på antivirusprogram, brandväggar, dessa ständiga updateringar, det finns inget inbyggt system för säkerhetskopiering (som är otroligt viktigt när nästan alla sparar bilder på hårddisken).
Det känns skönt att åter igen sitta vid en Mac efter alla dessa PC-år.
Tack och adjö!
Håller med dig på många punkter men inte på alla. Antivirusprogram på Mac kan man i princip glömma men brandvägg bör man ha även där. Vista har ett inbyggt system för backup som heter Windows Backup and Restore Center. Kanske inte lika bra som Time Machine men det finns.
Eftersom det finns betydligt fler hårdvarukonfigurationer som Windows ska fungera på än vad OS X har så finns ju möjligheten till visuella effekter för de som har datorer som klarar av det. Finns väl nästan inga datorer med mindre minne än 1 Gig?
Nåja, jag kör själv Mac och tycker det är outstanding jämfört med Windows men jag tänkte ändå ge Win lite rättvisa
Jag var nyligen på en konferens där några deltagare hade bärbar Windows-dator som de vill koppla in på det trådlösa nätverket och de kom inte på hur man gjorde så jag fick sitta och göra det och jag fick huvudvärk av det. Sååå omständligt och massa texter och överflöd av information som ingen behöver och helt enkelt himla konstigt och tidsödande.
Och jag förstår varför de inte lyckades koppla upp sig. Information overload!
Mac - bara upp till höger och slå på Airport, markera nätverket. Klart!
Windows är Macs bästa reklam.
Jag var nyligen på en konferens där några deltagare hade bärbar Windows-dator som de vill koppla in på det trådlösa nätverket och de kom inte på hur man gjorde så jag fick sitta och göra det och jag fick huvudvärk av det. Sååå omständligt och massa texter och överflöd av information som ingen behöver och helt enkelt himla konstigt och tidsödande.
Och jag förstår varför de inte lyckades koppla upp sig. Information overload!
Mac - bara upp till höger och slå på Airport, markera nätverket. Klart!
Windows är Macs bästa reklam.
Lite feedback från en som använder Windows Vista är att det är superenkelt att koppla upp sig på nätverk och var så även på Windows XP tiden innan switch. VPN mot cisco kräver fortfarande lite strul men annars är detta bara användare som inte kan sin dator. Inget ovanligt med det. Dräller av sådana
Lite feedback från en som använder Windows Vista är att det är superenkelt att koppla upp sig på nätverk och var så även på Windows XP tiden innan switch. VPN mot cisco kräver fortfarande lite strul men annars är detta bara användare som inte kan sin dator. Inget ovanligt med det. Dräller av sådana
Varför är du så dryg att du skyller det här på användaren?
Allting i Win oavsett version är ju helt idiotiskt upplagt.
Det är väl fan inte fel på människor för att man inte hittar in och ut i inställningar som är onödigt jobbiga. Sitta där lite sådär från ovan och säga "tsssk, kolla här grabbar, så här som JAG skall ni göra" är ju ett helt ofelbart sätt skaffa nya vänner.
Är väl inte drygt att säga att ett klick på en ikon och sedan välja nätverk i lista med lösenord och det är klart INTE är svårare än i OSX. Det är rätt tröttsamt att höra gamla fördomar fortfarande predikas som sanning speciellt då de inte har någon grund.
Är väl inte drygt att säga att ett klick på en ikon och sedan välja nätverk i lista med lösenord och det är klart INTE är svårare än i OSX. Det är rätt tröttsamt att höra gamla fördomar fortfarande predikas som sanning speciellt då de inte har någon grund.
Så, du kallar Raphael för Idiot då?
Jag har själv pillat med Windows när jag är tvungen.
Det GER huvudvärk. Precis allt är sekunda, onödigt krångligt, ingen "automatlåda" någonstans. Allt är ihopfipplat av Tekniker - inget är kollat av folk som är experter på Människa/Maskin-gränssnitt.
Det är rätt tröttsamt höra massa försvar för ett skitoperativ som Win på ett Mac-forum.
Det finns en forumdel som heter "Windows-på-Mac", där kan man hålla på med sånt.
Nej jag kallar absolut inte Raphael för idiot. Vad fick du det ifrån. Liknelsen här är snarare, du lånar en bil och du vet direkt hur du startar och kör iväg men att ställa in värmen kan vara problematiskt utan att läsa instruktionsboken. Precis så är det här, en person van vid en viss konsol får ta ett par sekunder extra för att utföra uppgiften för att hitta kontroller men sedan kan detta göras direkt.
Ärligt talat blir jag mer förbannad på andras vägnar om ditt prat om att det skall vara så svårt. Inte svårt utan ovant. Alla kopplar inte upp sig mot olika nätverksmiljöer på olika datorer och plattformar. Det gör att det ger ett "svårt" intryck för den ovane. Inget konstigt med det. Du kan din dator men inte din kompis lika bra.
/EOL
Nu är det inte bara en fråga om det är "svårt" eller "ovant". Oftast är det bara onödigt krångligt. Tycker Windows generellt sett har ett onödigt tillkrånglat gränssnitt med inställningar på femtioelva olika platser.
De flesta saker fungerar mycket smidigare på Macen och oftast behöver man inte alls leta speciellt länge även om man är van med Windows sedan barnsben.
Även om man snabbt lär sig var saker finns i Windows så är fler klick fortfarande fler klick.
Det roliga är ju att Microsoft inser detta, men lyckas inte lösa det på ett tillfredsställande sätt.
Ta bara alla dessa "guider" som ska förenkla saker men oftast bara är frustrerande eller inte alls fungerar. Och fungerar det så har du ändå ingen koll på t ex vilka inställningar som är gjorda.
Nej jag kallar absolut inte Raphael för idiot. Vad fick du det ifrån. Liknelsen här är snarare, du lånar en bil och du vet direkt hur du startar och kör iväg men att ställa in värmen kan vara problematiskt utan att läsa instruktionsboken. Precis så är det här, en person van vid en viss konsol får ta ett par sekunder extra för att utföra uppgiften för att hitta kontroller men sedan kan detta göras direkt.
Ärligt talat blir jag mer förbannad på andras vägnar om ditt prat om att det skall vara så svårt. Inte svårt utan ovant. Alla kopplar inte upp sig mot olika nätverksmiljöer på olika datorer och plattformar. Det gör att det ger ett "svårt" intryck för den ovane. Inget konstigt med det. Du kan din dator men inte din kompis lika bra.
/EOL
Näe, det är svårt och krångligt i win jämfört med MacOS, att hålla på och försvar win i ett Macforum är omoget.
Jag har ett bra exempel:
Skulle hjälpa en kompis som itne kan datorer alls bra att komma igång med sitt nya 3g-modem osv.
I manualen var windowsdelen på ca 5-6 sidor, men till mac rymdes det på en sida.
Säger väl ganska mycket?
Och då är ändå 3G-modem Macens akilleshäl då alla operatörer envisas med att skita i Mac när de lägger in plug & play-driv...
Intressant! Hur är man funtat? När man som Pepparkaka, ägnar tid och kraft åt att på ett Macforum dissa användare och säga att det är inte win det är fel på utan dom själva. Var ödmjukt och lyssna istället och ta intryck. Det måste väl vara ganska uppenbart när man läser alla Switchers berättelser om den uppenbarelse det varit när de väl kommit i kontakt med mac. Att det kunde vara så enkelt! Inte konstigt när det är Win som satt standard för många om hur ett op.system ska fungera. Det är också det enda som många känner till och refererar till. Försvarare av detta system är många gånger personer som själv har sitt levebröd från det. Uppassade av Microsoft för att gå gratis-utbildningar. Detta ingår i dealen och är en självklar säljteknik av Microsoft. Har bl.a. i Sverige varit fantastiskt framgångsrik. Dessa personer sitter också på sina arbetsplatser och bevakar sina intressen. Det är klart att det är enkelt och smart att skylla på användaren. Signalen blir gå en kurs hos oss (dyrt), lär dig använda din dator. Det ökar eller underhåller argumentet för att dessa personer fortfarande behövs. Macen är ett hot mot denna modell.
Jo det är nog tyvärr som Brasse skriver. Personlig girighet får vissa att bortse ifrån neutral sanning. Skulle hjälpa en granne att koppla in hans för dagen nya Vaio med Vista mot Airport Xpress så han kunde lyssna på musik från datorn lika enkelt som jag kunnat i flera år. Det var inget självförklarande gränssnitt direkt... Jag fick till det till slut men inte utan bekymmer och förvirring och ändå är jag van vid både Mac och Win sedan 1985.