Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Förbereda externa bilder med loadMovie

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Jag har en webbutik där produktbilderna ligger uppe på samma server och hela den biten. Nu vill jag skapa ett bildspel i Flash där jag hämtar upp välda bilder från en absolut URL (ex. "http://url.topp/bilder/bild.jpg") med hjälp av loadMovie.

Då hela vitsen är att de lite snyggt ska glida in i bild, vore det ju tråkigt om bilden ifråga inte hunnit laddats in när svepet går av stapen.

Så, kan man med någon liknande variant av getLoadedData (eller kanske är det just den funktionen som är lösningen?), börja ladda in en bild i förväg och sedan checka av att den är inladdad innan man startar svepet?

  • Medlem
  • Trelleborg
  • 2009-06-09 22:35

Antar att vi pratar AS2? I denna lösning hämtar jag mina bilder från en databas med xml in i flash.

En variant är att använda sig utav MovieClipLoader med lyssnare osv.

t ex:
var minBildLaddare:MovieClipLoader = new MovieClipLoader();
minBildLaddare.addListener(this);

// Lägg till din array med bild-URL:er
var imgURL = urlArray[i];
minBildLaddare.loadClip(imgURL, _root["mittMC"+i].holder.image);

// här skrivs det som ska ske då bilden är laddad.
function onLoadInit(mc:MovieClip){
trace("bilden är laddad");
}

1
Bevaka tråden