Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Synth för elektronisk dub ?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-05-29 23:00

Någon som vill tipsa om någon synth som passar för elektronisk dub.
Har instrument för bas och trummor men har ingen synth för leadljud så jag skulle bli tacksam för lite hjälp.Vilka effektburkar kan tänkas passa till dub ?

• Medlem
  • Nyköping
  • 2009-05-29 23:01

en synth som har polyfoni ?

effekter är ju ju de klassiska, eko och fjäderreverb

• Medlem
  • Vetlanda
  • 2009-05-29 23:02

filter oxå va??

• Medlem
  • Göteborg
  • 2009-05-29 23:04

Stor mixer med massa effect sends och skit -> Bandeko, Fjäderreverb, analogeko är kul också... Mer reverb... Filter, ja... Och en synth med polyfoni... Något tjock analogt...

• Medlem
  • 2009-05-29 23:45

Synt för leadljud? Ptja, vilken som helst skulle jag säga. Ju närmare du kan komma melodika och andra traditionella reggae/dub-ljud desto bättre. Effekter? Delay. Delay. Samt, delay. Bandeko, fjärderreverb, phaser, flanger, chorus... dvs traditionella effekter så som de fanns förr i tiden. Någon kompressor är inte fel heller att slänga in i mixen.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2009-05-30 01:04

Nämnde vi delay förresten?

• Medlem
  • Vetlanda
  • 2009-05-30 14:05

:DNja det gjorde ju du... med viss fördröjning!!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-30 17:05

:DNja det gjorde ju du... med viss fördröjning!!

• Medlem
  • Göteborg
  • 2009-05-30 17:16

med viss fördröjning!!

• Medlem
  • Halmstad
  • 2009-05-30 18:33

Eftersom jag inte har någon mixer utan en enkel digitalporta undrar jag om jag kan kan få samma resultat med dessa långa delay effekter utan effects sends osv.
Kan jag uppnå samma resultat genom att koppla in en synth direkt in i ett band, analog delay ?
Jag vill ha delay effekter som hörs länge, vad bör jag välja för delay box då ?

Ursprungligen av Lofi:

Eftersom jag inte har någon mixer utan en enkel digitalporta undrar jag om jag kan kan få samma resultat med dessa långa delay effekter utan effects sends osv.
Kan jag uppnå samma resultat genom att koppla in en synth direkt in i ett band, analog delay ?
Jag vill ha delay effekter som hörs länge, vad bör jag välja för delay box då ?

Det går utan mixer men grejen med send/return är att du kan köra samma effekt på flera kanaler och dessutom ställa/manipulera nivåerna i realtid. Mixern är i sig ett dubinstrument. Genom att ta ut auxarna på egna reglar kan du också sända effekten till sig själv och få fin rundgång. Ska du dubba så ska du ha en mixer. Det behöver inte vara dyrt, gammalt skrot låter ofta "bättre". Se bara till att det finns gott om aux:ar.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-30 18:56
Ursprungligen av sm0hm:

med viss fördröjning!!

viss fördröjning!!

• Medlem
  • Nyköping
  • 2009-05-30 19:12

fördröjning!!

• Medlem
  • Uppsala
  • 2009-05-30 19:14

drejning!

Ursprungligen av Lofi:

Någon som vill tipsa om någon synth som passar för elektronisk dub.
Har instrument för bas och trummor men har ingen synth för leadljud så jag skulle bli tacksam för lite hjälp.

Vilken slags elektronisk dub gör du? Det är ju ganska stor skillnad på elektronisk rootsmusik och knastrig tysk minimaltechno, även om båda faller in under begreppet elektronisk dub.

Citat:

Vilka effektburkar kan tänkas passa till dub ?

Så många som möjligt.

Annars är reverb (gärna retrovarianter, som fjäder eller plåt) och delay stapelvarorna, som nämnts.

• Medlem
  • Vetlanda
  • 2009-06-02 19:33

ning ning ning.....

...ning niAAAOUUUUNnnngngngNGNGNGNG...

oooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo

Jag kan inte komma på någon särskild synth. Kan tänka mig ett ex. en Juno2 eller gammal polyfonisk Korg hade funkat hur bra som helst...
Eller varför inte Electon-burkarna?

Håller till viss del om behovet av mixer (själv är den hjärtat i min studio, det är den jag jobbar med/runt/på/i).
Känns dumt att propagera behov och sånt, men det finns ju inget finare än en gammal mixer ju:) En av dom jag kör mest med ligger i...vad vet jag...1000-2000kr klassen kanske (rätta min om jag har fel). Inte för att jag är någon dubmesiter på någotvis, men det är gött att krana effekter på en sån! Det finns ju även dom som gör ruskigt skön dub med hårdvarucontrollers som är mappade som mixerbord, fungerar helt utmärkt. Och så kan man ju dessutom styra vad som helst.

Vet inte vart jag ville komma, med det är ju även lite upp till andvändaren av synthen (om vi återgår lite). En och samma synth i händerna på två olika musiker (musiker med samma preferenser), så kan det ju dels låta exakt likadant, eller helt olika...

Hoppas rundgången i början på inlägget lät bra;)

Senast redigerat 2009-06-02 22:24
  • Medlem
  • Vetlanda
  • 2009-06-04 18:51

bep..... plopp..... POOFFF.....[::::::::::::::::].......BOOOF................ boooof b.....0ooofffff...........

1
Bevaka tråden