Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

SF-Anytime för Mac. Lite svar.

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-07-18 17:08

Jag skrev ett ilsket mail till supporten för SF-Anytime då deras filmtjänster inte funkar för Mac OS. Jag börjar bli lite trött på Telias startsida som erbjuder massa saker, men inget funkar till Mac...Nåja, svaret jag fick var som följer nedan. kanske kan någon mer tekniskt kunnig reda ut vad det handlar om och hjälpa stackars SF (:D) med en lösning.

"Hej
Vi beklagar att inte tjänsten fungerar för Mac och önskar givetvis att vi skulle kunna erbjuda tjänsten till alla bredbandskunder oavsett OS. Dock har vi följande problem med Mac idag: MacOS klarar idag inte av den drm-lösning (säkerhetslösning) som vi har valt. Vidare kör vi Flash 6 embedded i Explorer vilket är ett problem med MacOS. Vår player är embedded vilket inte fungerar med MacOS. Slutligen om vi skulle köra QuickTime så erhålls inte samma bildkvalitet vid låga bandbredder som vid Windows Media Player 9. Flera av punkterna ovan är tekniskt möjligt att åtgärda. Kostnaderna är dock för höga i förhållande till antalet Mac-kunder.Mvh, SF-Anytime, Supporten Johan"

Edit: SF-Anytime

Senast redigerat 2003-07-18 17:19

Ett störigt svar till SF-Anytime:

"Ok, tack för svaret.
Då laddar jag ner filmerna via DirectConnect tills ni fixat något bättre."

• Avstängd
  • International user
  • 2003-07-18 17:45

Kolla denna tråden som det dissskuterades livligt i för några månader sedan.
SF Anytime

Jag är 99% säker på att det magiska ordet i deras svar är DRM. Sedan kan de babbla på om dålig bildkvalitet i QT eller inbäddad flash och dyl.

OT: Är det inte ett fd systerföretag till mac-konsulten Core som har byggt ihop systemet? Någon därifrån kanske kan ge lite insikter...

Ursprungligen av Merovech:

OT: Är det inte ett fd systerföretag till mac-konsulten Core som har byggt ihop systemet? Någon därifrån kanske kan ge lite insikter...

Japp, Real Life som "hörde ihop" med numera konkursade Core ligger bakom tjänsten. Jag var och hälsade på hos Real Life medans Core fortfarande fanns och då diskuterade vi en streamande videolösning åt företaget jag jobbade åt. Det blev aldrig något eftersom våran plattform var Apple och de envisades med Windows Media Player.

http://www.reallife.se/

Allt reallife bygger verkar vara Windows only....musicbrigade är väl fortfarande inte heller "mac-kompatibelt".

Vi beklagar att inte tjänsten fungerar för Mac och önskar givetvis att vi skulle kunna erbjuda tjänsten till alla bredbandskunder oavsett OS.

Om de menar allvar, varför i hela friden ordnade de inte att det fungerade på fler OS på en gång?

Luktar skitsnack lång väg.

• Medlem
  • Skänninge
  • 2003-07-18 18:23
Citat:

MacOS klarar idag inte av den drm-lösning (säkerhetslösning) som vi har valt.

Varför har de valt den från början då?

Lite kul att de fortfarande ordagrant svarar som de gjorde när jag mejlade i januari!...

• Medlem
  • Malmö
  • 2003-07-18 18:50

Intressant detalj: avsändaradressen från supporten hos SF-Anytime var "@manpower.se". Rätt pinsamt.

• Medlem
  • Malmö
  • 2003-07-18 18:51
Citat:

Skrevs ursprungligen av Petter M
Ett störigt svar till SF-Anytime:

"Ok, tack för svaret.
Då laddar jag ner filmerna via DirectConnect tills ni fixat något bättre."

Jag har nu skickat detta svar!:D

Ursprungligen av PJW:

Haha, klockrent!
Lova att skriva här om du får nått svar på det

Citat:

Skrevs ursprungligen av PJW

Haha... tummen upp!

• Medlem
  • Malmö
  • 2003-07-19 02:08
Citat:

Skrevs ursprungligen av Petter M
Haha... tummen upp!

Jag blev lite skraj nu; tänk om de skickar hem skumma snubbar som vill kolla min hårddisk Jag har iofs inget att dölja, men det vore ju rätt otrevligt.:p

• Medlem
  • 2003-07-19 09:17

*Knack, knack, knack*

/Fredrik

• Oregistrerad
  • 2003-07-19 11:24
Citat:

Skrevs ursprungligen av Simonsj
Vi beklagar att inte tjänsten fungerar för Mac och önskar givetvis att vi skulle kunna erbjuda tjänsten till alla bredbandskunder oavsett OS.

Om de menar allvar, varför i hela friden ordnade de inte att det fungerade på fler OS på en gång?

Luktar skitsnack lång väg.

nja, snarare STINKER skitsnack!!!
fjantar...

• Medlem
  • Norrköping
  • 2005-11-09 20:41

dom bara skyller på ms hela tiden, är väldigt trött på det. Som sagt kunde dom inte kunnat välja ett system som fungerar för alla operativsystem från början?

Men om alla skickar brev till dom så kommer dom förhoppningsvis fundera på riktigt.

• Oregistrerad
  • 2005-11-09 20:45

Systemet måste ha bra DRM och det är i princip Microsoft och Apple som har det i dag. Men eftersom Apple vägrar släppa sitt DRM till andra används Microsofts DRM istället. Så skyll på Apple och skicka brev till dem istället, inte MS och SF.

Ursprungligen av Macvarg:

Systemet måste ha bra DRM och det är i princip Microsoft och Apple som har det i dag. Men eftersom Apple vägrar släppa sitt DRM till andra används Microsofts DRM istället. Så skyll på Apple och skicka brev till dem istället, inte MS och SF.

Tja, vad jag vet så är inte MS så pigg på att släppa DRM till Apple heller. Allt de behöver göra är att inkludera det i Windows Media Player för Mac. Det gör de inte.
Det går ALLTID att lösa att det fungerar på mer än en plattform, bara viljan finns. Och det behöver inte heller vara så svårt.

• Medlem
  • Norrköping
  • 2005-11-10 00:24

Så felet är ms och apples på samma gång? Då förstår jag.

Men det med dc++ och så, det är klart det blir så att folk laddar ner om det är det enda alternativet till att köpa/hyra film på nätet. Orka gå till en hyrvideobutik (orka är ett fult ord egentligen)

Apropå inte mycket, har ingen knäckt ms drm-codec så man kan spara filmer man ser?

Bara så ni vet så är denna tråd över 2 år gammal

Men det verkar fortfarande vara högst aktuellt!

• Medlem
  • Norrköping
  • 2005-11-10 10:30

så länge det är aktuellt så

1
Bevaka tråden