- Rajje
- Medlem ●
- Stockholm
- 2009-05-31 23:10
Nästan varje dag blir jag förbannad p.g.a. att ytterligare en sida kräver ytterligare något lösenord som jag inte minns. Jag har haft samma lösenord på så många ställen som möjligt (trots att det ej är rekommenderat), men trots det blir det många variationer, då alla sidor har sina specifika krav på antal siffror, längd, etc.
Lösningen är 1Password. Programmet är till att börja med en säker databas där man enkelt och effektivt kan förvara alla sina olika lösenord utan att behöva komma ihåg dem eller använda samma överallt. Det installeras också en liten knapp i samtliga webbläsare som har kontakt med databasen. På denna knapp trycker man bara och väljer "Login with ..." när man är på en lösenordskrävande webbsida. 1P känner av vilken sida det är och loggar automatiskt in med rätt lösenord från databasen. Man behöver inte ens kicka på "OK" efteråt, utan man loggas in så fort man tryckt på knappen. Det är så skönt att få lite mer flöde i surfandet och slippa stanna upp och skriva in alla lösenord hela tiden.
Dessutom kan 1P automatiskt generera lösenord av typen gG68H7fs3dN9H, så att man utan att behöva bry sig får den där säkerheten man egentligen borde ha. Och tack vare att 1P-knappen finns i samtliga webbläsare, behöver man aldrig tjafsa runt för att få tag på sina komplicerade lösenord, utan det sköts automatiskt i alla sammanhang.
När man registrerar sig på en ny sida, trycker man alltså på "Strong Password Generator" och sedan kopierar man det genererade ordet och loggar in med det på den vanliga inloggningssidan när registreringen är klar. Då kommer 1P ihåg det sedan.
Nu kommer man ju på några problem med konceptet. Har de tänkt på alla oss som har mer än en dator (detta är problematiskt i alla sammanhang)? Och vad gör man när man sitter på ett internetcafé och ska kolla mailen och så kommer man på att man just bytte sitt mail-lösenord till något i stil med "a87sdf7a9s8d7f9a8s7df798as987df9a8s7df" som man absolut inte minns?
Det är här det blir så vackert och Macigt. Jag sitter här nedsjunken i en skön stol på balkongen med min PowerBook och en öl när jag funderar på detta problem. Jag tar upp iPhonen ur fickan och ser att det finns ett 1P för iPhone och Palm OS också som är gratis. Självklart synkroniserar det med datorns databas. Så jag plockar ner iPhone-programmet, men jag har ju min 1P-databas på iMacen där inne ... Så jag öppnar en Skärmdelning in till iMacen och startar 1P-programmet därinne, väljer "Sync over Wi-Fi" på iMacen och synkar enkelt över databasen till iPhonen i min hand. Nu är internetcafé-problemet löst - poff (det tog ca 2 sek att synka!). Sedan stänger jag skärmdelningen och öppnar 1P-programmet på PowerBooken och gör samma synk-manöver. Poff, så har jag nu alla mina långa och säkra lösenord tillhands på alla mina datorer, samt i fickan vart jag än går. Alla mina säkerhetsproblem lösta, utan att jag behövde flytta mig en centimeter. Och detta är bara de huvudsakliga funktionerna hos programmet - det finns en hel del roligt.
Jag rekommenderar 1Password.
Se även denna film: http://agilewebsolutions.com/products/1Password/videos