Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Göra egna ljud till musik

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har tänkt att börja pyssla med musik på datorn. Finns det något sjysst program att göra egna ljud med som är så fritt som möjligt? helst ska man sätta ihop musiken i samma program för att på så sätt kunna modifiera in sina ljud i låten på ett fritt sätt som möjligt. Det får inte bli techno av det hela, utan jag är ute efter nåt mer electronica-aktigt…

Jag kan egentligen väldigt lite om musik, men det vore hemst kul att experimentera lite.
Ofta sitter jag och försöker hitta band som spelar nån typ av musik som jag tycker borde finnas men som jag aldrig har hört och sista utvägen kanske är att göra den själv
(ni som kan musik får gärna skratta åt min optimistiska bekymmerslöshet, men jag vill testa om det är så svårt att lära sig)

Jag gjorde sådan musik innan, har massa i lager, så det finns! Men det är inte lätt att sälja därför svårare för (er) som vill köpa det. Ett program som är värt att prova är ju Cubase SX, där har du virtuella instrument och finns massor att köpa & ladda ner, nackdelen = dyrt, men kolla in www.cubase.net om det finns någon gratis testversion, och kolla om du tycker det verkar bra.
Logic är ju också väldigt bra, men för min del är det Cubase som gäller så jag föredrar det.
Finns ju massa mjukvarusamplers där du kan göra egna ljud, vrida dem från pianoljud till utomjordiska läten) frågan är hur seriöst du vill jobba med det! I Cubase finns inga gränser förutom den som sitter bakom datorn, och det är ju bra iallfall.

Du kan kolla in min hemsida, där finns låtar att ladda ner. www.motif.se skall ladda upp dem äldre instrumentala sen också..

Sjysst!
kanske inte så jätteseriöst i början iallafall… jag vill egentligen bara undersöka om musikproduktion är nåt för mig…

Skulle man teoretiskt kunna använda något av de programmen till att till exempel göra Björk-låtar?

Cubase används till all sorters musik. Bara fantasin sätter gräns.
Men för min del handlar allt om att spela Live från t.e.x synthesizers o.s.v, men som sagt du kan klicka fram allt i datorn också, kanske inte blir lika shysst groove, men det går ju. Frågan är vad som passar dig bäst. Kan man spela så är det ju det bästa. Annars så kan du leka dig fram till ljud och olika accord tills du är nöjd.

Det finns massa andra program som jag tror skulle passa dig bättre, om du nu inte vill köpa program för 5-9.000:- kolla runt i din musikaffär och fråga dem om råd.

www.musikborsen.se
www.fitzpatrick.se

Det jag har tänkt är väl nåt i stil med att man filar och slipar på låten tills den låter precis så som man vill ha den… Jag kan inte spela några instrument, men jag har ett okej musiköra (tror jag) så det bästa för mig är nog helt enkelt att bara kunna pilla tills jag får det som jag vill.

Jag vet vad som är perfekt.. Midifiler!!
Ladda hem i den stil som passar dig, sen ändra runt i de ljud som finns och ändra tempo, byt ljud, ändra slingor accord mm.. Det måste ju vara en bra start?
I Cubase kan du hämta in midifiler och göra till vad som helst efteråt.

• Oregistrerad
  • 2003-07-18 22:22

Om du inte promt vill jobba i X finns det program att ladda ner från computermusic.co.uk. Bl.a en sequencer och softsynt, trum-modul också bl.a. Allt är byggt utifrån programmet Myzus om jag inte missminner mig. Det borde täcka dina behov i början kanske, och det fina är ju att det är gratis, och det skall också finnas "så här gör du" dokument på deras hemsida. Vet dock inte alls hur programmet är, tycker bara det är kul att såpass mkt finns tillgängligt gratis. Var på väg att pröva men vill inte jobba i OS 9 mer än jag redan behöver.

Jag vill tyvärr jobba i X…

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-18 22:32

Propellerheads Reason kanske är något för Dig? Annars är väl Reaktor electronica-programmet framför andra. Där kan Du i princip skruva fram vilket ljud som helst.
Båda programmen kostar en bra slant, men finns att ladda hem i demoversioner från respektive hemsida.

• Oregistrerad
  • 2003-07-18 22:40

jag rekommenderar också reason 2, det är väldigt smidigt att kunna använda olika instrument direkt i programmet, och dessutom kan du skapa en audio-fil direkt från det. När låten är klar exporterar du den som AIFF och bränner på en cd, klart!

Det jag framföralllt vill undvika är det typiska techno/trance/dance ni vet vad jag menar ljudet. Jag vill kunna få fram lite mer depeche mode-aktiga ljud… Typ No Good om ni har hört den…

Citat:

Skrevs ursprungligen av Laseranders
Typ No Good om ni har hört den…

No Good via iTMS.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Merovech
No Good via iTMS.

Exakt!
En av mina favoritlåtar…

testa supercollider, det är gratis och kan göra de flesta ljud man kan tänka sig.

http://supercollider.sourceforge.net/

reason 2.5! helt klart en given kandidat...tar lite processorkraft - låter super och erbjuder stor variation!

Men om man vill vara originell är ju det programmet knappast bra, det hörs i alla låtar som görs vilka som använder sig av reason t.e.x

jo - i och för sig...men man har ju tillgång till andra ljudbibliotek - akai-samplingar ex.vis.

Citat:

Skrevs ursprungligen av motif
Men om man vill vara originell är ju det programmet knappast bra, det hörs i alla låtar som görs vilka som använder sig av reason t.e.x

Precis vad jag vill undvika! Det jag absolut vill undvika är techno. Jag vill vara tillräckligt fri för att det inte ska bli techno av det (jag hör ingen skillnad på till exempel techno och trance, så med techno menar jag ett ganska stort omfång av musik som är svårt för mig att beskriva)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-07 11:08
Citat:

Nähä. Det beror helt på vad musikern har knåpat ihop juh. Men visst, om man enbart använder sig av ljuden i de medföljande ReFill:erna så går det såklart snabbt att höra att låten är gjord i Reason. Fast, varför skulle man jobba så?

Vill man ha ett enkelt (well, allt är relativt såklart) och komplett paket att göra vilken typ av musik som helst så kommer jag inte på ngt annat än just Reason 2.5. Och inte är det dyrt heller, inte i jämförelse med vad andra macprogram kostar och vad du kan göra med programmet. Ladda hem demon från Propellerheads och sedan ä det bara att handla!

Citat:

AAAGGGHHH! Hata då folk säger det!

Anledningen till varför det skulle måhända låta "Reasoniskt" är för att syntarna är väldigt platta. Om man sitter och använder standardinställningarna och inte kör igenom dom genom diverse effekter så är det ju såklart att det "låter Reason"!

Reason är inte alls bara elektronisk musik. Finns hur många genrer som helst som görs i Reason. Allt från Metal till Hip Hop till Jazz.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Niklas Hjelm Smith
AAAGGGHHH! Hata då folk säger det!

Anledningen till varför det skulle måhända låta "Reasoniskt" är för att syntarna är väldigt platta. Om man sitter och använder standardinställningarna och inte kör igenom dom genom diverse effekter så är det ju såklart att det "låter Reason"!

Reason är inte alls bara elektronisk musik. Finns hur många genrer som helst som görs i Reason. Allt från Metal till Hip Hop till Jazz.

Hehe!! De är sant som du säger.

ReBirth kommer man ju ihåg, och det är lite kl att dra parallel med den, vilket igentligen man inte skall göra.

/Sorry!

Du behöver inte säga sorry, för jag vet att det är som en allmänuppfattning. Jag blir inte förolämpad eller något, utan tycker det är bara roligt att förklara varför folk tror som dom gör

• Oregistrerad
  • 2003-09-25 11:15

http://www.99musik.com

Varför diskutera sån't här på 99mac när vi har ett dedikerat forum? Just asking...

• Medlem
  • Svedala
  • 2003-09-25 12:39
Citat:

Skrevs ursprungligen av Laseranders
Precis vad jag vill undvika! Det jag absolut vill undvika är techno. Jag vill vara tillräckligt fri för att det inte ska bli techno av det (jag hör ingen skillnad på till exempel techno och trance, så med techno menar jag ett ganska stort omfång av musik som är svårt för mig att beskriva)

Surfa in på www.propellerheads.se och leta reda på Reason där så finns det lite mp3-låtar som folk har gjort med Reason och skickat in. Det går att få ut många sköna ljud ur det programmet...

1
Bevaka tråden