Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skapa playlist sorterade efter artist automatiskt

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-06-03 18:04

jag har sökt både på nätet och här på 99 utan att hitta något, därför tänkte jag be om hjälp.

jag vill ha min musik sorterad efter artist, så att alla springsteens skivor ligger under samma playlist alltså. men att för varje artist markera alla låtar och trycka kommando+shift+n verkar helt idiotiskt.

jag använde tidigare ett program som hette "iTunes Album Playlist Creator" (http://homepage.mac.com/andytheweirdo/atw/software/itapc/itapc.html) men det verkar inte finnas längre ...

alltså undrar jag: finns det en funktion i itunes, ett script eller annat program som gör detta åt mig?

tack på förhand!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-05 22:15

Skapa en ny spellista och kalla den "Bruce" och sen drar du "Bruce Springsteen" till den, så mycket jobb är det väll inte? Eller? Du har väll bläddraren på, det blir lite bökigare om man har allting i en lång lista utan bläddrare, men då kan man ju söka för att få upp bara Bruces musik. Skulle du göra en sån spellista för varige artist? Varför?

Smarta spellistor borde väl göra det du efterfrågar?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-06-07 22:08

smarta spellistor gör absolut precis det jag efterfrågar, men att skapa 400 smarta spellistor tar väldigt lång tid. och det gör ju att skapa en spellista och döpa den och sen lägga till allt som hör dit också .... med eller utan bläddrare...

borde det inte finnas script? program? funktion i itunes?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2009-06-07 22:14

Visa som rutnät och sortera på artist borde väl göra det du vill.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-06-07 22:56
Ursprungligen av Mija:

Visa som rutnät och sortera på artist borde väl göra det du vill.

nja ... rätta mig om jag har fel, men dels får jag väl då inga spellistor, bara biblioteket ordnat så, och dels kan jag inte klicka på artist och lyssna på alla hans låtar - jag måste fortfarande välja en viss skiva?

och jag vill ju alltså ha en spellist för varje artist, så att jag om jag vill kan lyssna på en viss skiva, eller om jag vill välja shuffle och blanda runt ...

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2009-06-07 23:02
Ursprungligen av wicke:

nja ... rätta mig om jag har fel, men dels får jag väl då inga spellistor, bara biblioteket ordnat så, och dels kan jag inte klicka på artist och lyssna på alla hans låtar - jag måste fortfarande välja en viss skiva?

Har du provat?

Ursprungligen av wicke:

nja ... rätta mig om jag har fel, men dels får jag väl då inga spellistor, bara biblioteket ordnat så, och dels kan jag inte klicka på artist och lyssna på alla hans låtar - jag måste fortfarande välja en viss skiva?

och jag vill ju alltså ha en spellist för varje artist, så att jag om jag vill kan lyssna på en viss skiva, eller om jag vill välja shuffle och blanda runt ...

Nej, du måste inte välja skiva.

Klicka på en artist, så ser du alla skivorna och låtarna.
Sen kan du, om du vill, välja att markera en eller flera av skivorna.
Och du kan, om du vill, välja sorteringsordning.
Och du kan, om du vill, välja "shuffle".

Så jag håller med om Mijas tips: Prova!

Om jag hade spellistor i vänsterfältet med alla artister så skulle jag inte hitta någon, för jag skulle inte "se skogen för alla träd som står i vägen". Det blir en jädra lista och du själv nämner siffran 400. Du vill alltså ha 400 spellistor? Jösses!

Jag väljer läget Visa i rutnät.
Sen trycker jag på "Artist" och då sorteras alla artister. Alla artister har sin egen "knapp" som är omslagsbild till något av skivorna som ligger under artisten. Jag markerar "knappen" och trycker på play och musiken strömmar ut i albumordning. Om jag väljer "Shuffle" så blandas låtarna som artisten har, annars spelas de i albumordning.

Om du vill spela ett särkilt album av en artist, så öppnar du "knappen" genom att trycka på den två gånger. Du får du upp alla album som artisten har och där kan välja att spela ett specifikt.

Fungerar utmärkt för mig och jag tycker detta i praktiken är mycket smidigare än ha en spellista per artist. Så mycket enklare att hitta artisten, trevligare när man ser bilderna - kan gå direkt på bilden istället för namnet :). Får upp alla "artistknappar" på skärmen samtidigt. Bara klicka på en artist och musiken kommer.

(förutsätter givetvis att all musik har korrekta ID-taggar för att de ska kunna sorteras rätt).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-06-09 14:57

allright, jag tror jag förstår... skall prova. tack för hjälpen!

1
Bevaka tråden