Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skrivskyddade filer efter backup?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

jag gjorde backup på min musik när jag skulle formatera om datorn för ett tag sedan, och när jag nu lägger in dom i itunes osv så är det skrivskydd på dom, så jag kan inte lägga till omslag eller ändra titeln på några låtar alls, varför har det blivit såhär? annan musik jag köpt efter jag installerat vista är inte sådan, testat att ta bort skrivskyddet, men funkar inte ändå, det är alltid ibockat igen när jag klickar på mp3 mappen.. bifogar bild på hur det ser ut i itunes

all text o sånt är ju grå, det ska den inte vara.. snälla hjälp mig

Detta är ju egentligen ingen iTunes-fråga, utan snarare en Windows-fråga, vilket kan göra att det blir ont om svar med tanke på att frågan ställs på ett Mac-forum...

Har din användare samma namn som den hade före ominstallationen?
Om inte, så är det väl ett problem med filrättigheter och vem som äger filerna.

En annan teori är att den användare du hade före ominstallationen hade administratörs-rättigheter, men den användare du kör med nu kanske inte har det.

Testa Jespers råd för att fixa detta. Ett råd för framtiden är att lägga över filerna för backup på en fat32 disk istället för ntfs då fat32 inte tar med några rättigheter på filerna. Fat32 stöder inte denna ntfs funktion. Lägre funktionalitet ger mindre huvudvärk i detta fall.

jag hittade någon guide nånstans om hur man tog "advantage" över filer när man just bytt operativ eller användare osv, jag har testat detta fast utan framgång.. får klura vidare

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-05 22:05

Om du vill fortsätta att använda samma dator så råder jag dej att installera Ubuntu på den och köra Songbird istället för iTunes, Vista är ju bara allt för trist, iTunes i Windows är enligt min erfarenhet mycket strul, som så mycket annat i det operativsystemet...

Ursprungligen av Fexxe:

Om du vill fortsätta att använda samma dator så råder jag dej att installera Ubuntu på den och köra Songbird istället för iTunes, Vista är ju bara allt för trist, iTunes i Windows är enligt min erfarenhet mycket strul, som så mycket annat i det operativsystemet...

Nej, detta stämmer inte och är bara snack. Itunes i vista funkar hur bra som helst. Hjälp killen istället med rättighetsproblemet.

1
Bevaka tråden