Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Netscape läggs ner!

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-07-19 01:02

Det var på tiden... Jag har inte använt en enda version av Netscape jag varit nöjd med... segt, fult och omständigt program menar jag på... Här har MS faktiskt lyckats bättre för en gångs skull.

No more Netscape...

Först Explorer. Sedan Netscape.

Office is next...?

http://www.aftonbladet.se/vss/it/story/0,2789,333141,00.html

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2003-07-19 08:12

Det var väntat tycker jag.Pc ägare använder IE.Mac ägare Safari.

Att konkurera med dessa två webbläsare är antagligen omöjligt.

Trist men förmodligen ofrånkomligt :(. Jag minns när jag uppgraderade från NS 1 till NS 2 och var sååå imponerad av hur cool den nya versionen var. (Det här var på den tiden surfningen delades 50/50 mellan www och gopher.) NS 3 var mer avancerad men klart buggigare. NS 4 ska vi bara inte tala om. Klassikern NS 4.73 är en mardröm för de flesta som håller på med html - ingenting fungerade.

Något NS 5 blev det aldrig, utan AOL valde att hoppa över den siffran och rassla vidare direkt till NS 6, som inte var bättre än en pre-alpha version av Mozilla. NS 7 gav egentligen inget nytt, annat än att den fungerade bra mycket bättre.

Nu kan MS sluta helt med innovation för bläddrare - monopolet är ett faktum.

Slog ihop de två trådarna om att Netscape läggs ner. Därför verkar Pellesmans inlägg lite förvirrat.

/c, moderator

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pelleman
Först Explorer. Sedan Netscape.

Office is next...?

http://www.aftonbladet.se/vss/it/story/0,2789,333141,00.html

Dina exempel hart inget med varandra att göra eftersom Netscape läggs ner helt för alla plattformar.

• Medlem
  • 2003-07-19 12:28

jag tycker det känns lite vemodigt.....netscape är ju för fan K-märkt i kultmening.....

nästan lika illa som när happymac försvann från uppstarten, det anser jag vara ett brott, även om man såklart skall blicka frammåt....men de skall man göra me glimten i ögat....

tex att nya G5 hade samma startljud som IIfx, det skulle vara GRYMMT!!!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-19 12:34

Tja...är det verkligen en förlust? Hur många här använder faktiskt Netscape? (och inte Mozilla, Camino etc.) Inte jag!

Samma sak med Internet Explorer. Safari kan konkurrera med Explorer för att det sistnämnda är så kasst, för såvitt jag vet har ingen blivit påtvingad Safari. (Explorer däremot...)

• Medlem
  • Kungsbacka
  • 2003-07-19 15:11

För dom med Handelsbanken, så skrev jag och frågade vad dom hade tänkt sig nu.

Lite för het på gröten kanske jag var, men informationen verkar i alla fall ha gått hem hos dom, för detta var svaret jag fick:

"Eftersom informationen angående Netscape är ny så har vi inte ännu något svar på din fråga."

Citat:

Skrevs ursprungligen av Crafty

Själv frågade jag Skandiabanken. Fick följande svar:

"Jag kan bara gissa när, kanske_under nästa år. Men vi utestänger inte webläsare som följer W3Cs rekommendationer om standarder, t ex Mozilla."

Vilket tyvärr inte stämmer riktigt. IE och Netscape är det enda som fungerar för mig.

• Avstängd
  • 2003-07-19 16:06
Citat:

Lite för het på gröten kanske jag var, men informationen verkar i alla fall ha gått hem hos dom, för detta var svaret jag fick:

"Eftersom informationen angående Netscape är ny så har vi inte ännu något svar på din fråga."

Så fort jag såg artikeln i morse så mailade jag supporthandelsbanken.

Varje gång jag ser något som handlar om Handelsbanken och internet så mailar jag dem.
I Danmark så funkar SAFARI med Handelsbanken??

http://macnyt.dk/forum/?action=read&tid_id=20030707142811

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pelle Sten
Själv frågade jag Skandiabanken. Fick följande svar:

"Jag kan bara gissa när, kanske_under nästa år. Men vi utestänger inte webläsare som följer W3Cs rekommendationer om standarder, t ex Mozilla."

Vilket tyvärr inte stämmer riktigt. IE och Netscape är det enda som fungerar för mig.

Både Mozilla och Firebird funkar med SB.
Se till att köra senaste versionerna.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Petter M
Både Mozilla och Firebird funkar med SB.
Se till att köra senaste versionerna.

Ha! Ja, det gör det ju. Underligt. Testade bara Firebird med deras eget kompabilitetstest för att se om det fungerade. Och när jag då fick svaret: " Tyvärr kan du inte använda vår tjänst med din konfiguration." antog jag att det bara var att glömma den webbläsaren. Men nu testade jag att skapa nytt cert och logga in och det gick ju galant. Men det är lite underligt fortfarande att jag var tvungen att skapa ett nytt cert trots att jag redan hade ett (i Netscape). Ja ja. Snart kommer det till Safari också i alla fall.

Även om det var länge sen jag körde netscape så tycker jag att det är synd att det läggs ner, det har varit ett viktigt program för datorns utväckling.

Jag har märkt att i stora drag så kör privatpersoner IE och företag kör netscape. Kan någon rätta mig om jag har fel.

Citat:

Skrevs ursprungligen av arru
Tja...är det verkligen en förlust? Hur många här använder faktiskt Netscape? (och inte Mozilla, Camino etc.) Inte jag!

Samma sak med Internet Explorer. Safari kan konkurrera med Explorer för att det sistnämnda är så kasst, för såvitt jag vet har ingen blivit påtvingad Safari. (Explorer däremot...)

Jag kör Netscape just nu, eftersom Netscape 6 är enda alternativet på MacOS9 om man inte vill köra M$E.

På OSX kör jag Mozilla. Safari rullar in någon gång, men Mozilla funkar riktigt bra. (På OS9 är Mozilla hopplöst, har en fatal bugg som klassades som "minor" av utvecklarna, och sedan lades OS9-versionen ner.)

Men det är sorgligt att Netscape försvinner, för det är en symbol för Microsofts monopol, och deras rätt att utnyttja den. Netscape har förstås inte varit speciellt bra på att slå tillbaka, eftersom Netscape är en sån kluns, och Netscape 7 är helt enkelt Mozilla (till och med med samma bugg i OS9!).

Netscape dog redan efter version 6. Det är bara officiellt nu.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Anders Täpp
Aftonbladet

kolla på de två första länkerna i denna artikel som nog ger lite bättre bild än vad aftonbladet någonsin kommer att ge, hittar inte de andra jag läst om ämnet som är riktigt bra dock
http://www.mozillazine.org/talkback.html?article=3434

netscape var mer eller mindre "död" när dom insåg fakta och släppte sin källkod och skapade mozilla organisationen.

I början hadde jag inte mycket förtroende för moz gruppen; en omskrivning av hela källkoden inkl. renderingsmotorn och det tog ett bra innan man som användare och utvecklare kunne börja se någonting bra komma ur detta.

Men idag är det någonting helt annat, Mozilla organisationen, numera kallad "The Mozilla Foundation" har insett att deras mozilla svit helt enkelt är för stor och tung och folk inte längre vill ha "allting på én gång", utan Firebird och Thunderbird kommer så småningom bli MozillaBrowser och MozillaMail.

För dom som inte har testat Firebird kan jag absolut rekomendera den, osx versionen är fortfarende lite buggig (men fullt användbar), kör den dock 100% på pc'n på jobbet och där är den ruskigt snabb..

om man sätter detta i perspektiv till att det på IE fronten förmodligen inte kommer hända så mycket dom nästa två åren (iom nästa IE skall vara inbäddad i longhorn, istället för en självständig app) och de olika Gecko baserade browsers redan har mängder med features som IE inte har, så skall det nog bli intressant att se vad som händer.

Ända problemet är att "vanliga" hr. svensson nog mest skiter i vad för webbläsare han kör och kör den som kommer med operativ systemet :/

Citat:

Skrevs ursprungligen av Ingemar Ragnemalm och Netscape 7 är helt enkelt Mozilla (till och med med samma bugg i OS9!).[/B]

alla netscape version över 4.xx har varit Gecko baserade, dvs de har användt renderingsmotorn ifrån Mozilla.

• Medlem
  • Kungsbacka
  • 2003-07-20 20:48

Nytt mail från SHB angående att Safari funkar i Danmark:
"Vad gäller tjänsten i Danmark så är det en fristående lösning."

Då kan man ju fråga sig varför inte SHB kan köpa denna lösning istället för att läga ner tid och pengar på att utveckla en "ny" lösning för EN läsare.

• Avstängd
  • 2003-07-20 21:08
Citat:

Nytt mail från SHB angående att Safari funkar i Danmark:
"Vad gäller tjänsten i Danmark så är det en fristående lösning."

Då kan man ju fråga sig varför inte SHB kan köpa denna lösning istället för att läga ner tid och pengar på att utveckla en "ny" lösning för EN läsare.

PREXIS

• Medlem
  • 2003-07-21 04:19

Leve Föreningssparbanken! Trots att de säger sig vara vrånga med vilken programvara de accepterar, så har jag lyckats varje gång, fast jag bombat dem med de mest aparta browsers.

• Medlem
  • Kungsbacka
  • 2003-07-21 08:55

Ännu ett svar från SHB:
"Den danska tjänsten är enklare uppbyggd men uppfyller inte de krav som svenska handelsbanken har på sin säkerhetslösning."

Och detta vet dom danska kunderna om?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pelle Sten
Testade bara Firebird med deras eget kompabilitetstest för att se om det fungerade. Och när jag då fick svaret: " Tyvärr kan du inte använda vår tjänst med din konfiguration." antog jag att det bara var att glömma den webbläsaren. Men nu testade jag att skapa nytt cert och logga in och det gick ju galant.

Man skall aldrig tro på vad bankerna säger

Citat:

Ännu ett svar från SHB:
"Den danska tjänsten är enklare uppbyggd men uppfyller inte de krav som svenska handelsbanken har på sin säkerhetslösning."

Och detta vet dom danska kunderna om?

Svenska Handelsbanken anser inte heller att de säkerhetslösningar som SEB, FSB, ICA, m.fl använder uppfyller deras krav. De som använder "kod-dosor" alltså.

• Medlem
  • Kungsbacka
  • 2003-07-21 17:11
Citat:

Skrevs ursprungligen av Petter M
Svenska Handelsbanken anser inte heller att de säkerhetslösningar som SEB, FSB, ICA, m.fl använder uppfyller deras krav. De som använder "kod-dosor" alltså.

Det är en sak...men att samma bank, SHB, inte anser att den lösning man använder i ett annat land egentligen är säker...det tycker jag verkar väldigt konstigt!

1
Bevaka tråden